ترامپ
ترجمه ماشین🟠 ترامپ: پیش از معرفی چند نفر از حاضران، فقط میخواهم بگویم که در مورد تنگه هرمز اوضاع برای ما خیلی خوب پیش میرود. دیروز نفت بیشتری از تنگه عبور کرد؛ بیش از هر میزان دیگری که تا حالا از تنگه گذشته بود. احتمالاً این را دیدهاید. ما یک فوران نفتی داریم. تنگه کاملاً باز است. این را میدانید. داریم مذاکره میکنیم و باید ببینیم همهچیز چطور پیش میرود. اما ما دو چیز داریم: یک تنگه باز، و کشوری که هرگز سلاح هستهای نخواهد داشت. هرگز، هرگز سلاح هستهای نخواهد داشت.
🟠 ترامپ: فکر میکنم درباره ایران، البته در مقیاسی متفاوت، میتوانم بگویم که موضوع به شکل خودش خیلی خوب دارد پیش میرود. شاید سخت باشد بگویم دقیقاً به همان خوبی، اما شاید تقریباً به همان خوبی. ما در زمینه مذاکره برای یک توافق منصفانه و معقول خیلی خوب پیش میرویم. یکی از کارهایی که داریم انجام میدهیم، و دیشب هم مطرح شد، این است که پولهایی که آزاد میشود برای خرید غذا استفاده خواهد شد، و این غذاها منحصراً از ایالات متحده و از کشاورزان ما خریداری میشود. ذرت، سویا و همه چیزهایی که نیاز دارند از کشاورزان ما خریداری خواهد شد. بنابراین کشاورزان ما خیلی خوشحالاند. تماسهای زیادی داشتهام. آنها از این موضوع خیلی خوشحال بودند.
یک مقام دولت آمریکا: درباره تنگه هرمز، نفت زیادی در حال عبور است؛ نفت زیادی در حال عبور است. با وجود تلاشها یا فشارهای ایران، ما نفت و گاز طبیعی را از تنگه هرمز در سطح پیش از بحران عبور میدهیم. میتوانیم از آن سطح هم بالاتر برویم، و بالاتر هم خواهیم رفت، اما امروز اوضاع خیلی خوب پیش میرود. با تشکر از ارتش آمریکا و پیت هگست در این مسیر. دو روز پیش هم رکورد زدیم؛ بیشترین میزان خروجی از تنگه تا امروز. این مقدار انباشته شده بود، اما به هر حال رکورد است.
❓ خبرنگار: اما اگر تحریمها برداشته شود، پول وارد این کشور میشود.
🟠 ترامپ: همه آن پول به شکل خرید غذا برمیگردد؛ غذایی که آنها بهشدت به آن نیاز دارند. آنها ۹۱ میلیون نفر جمعیت دارند. نمیتوانند به آنها غذا بدهند. بنابراین پولی که ما آزاد میکنیم، به کشاورزان ما میرسد؛ عمدتاً به کشاورزان ما.
❓ خبرنگار: مطمئنید ایرانیها از سود فروش نفت برای بازسازی ارتششان استفاده نخواهند کرد.
🟠 ترامپ: قرار است همین کار را بکنند، آقا. حرفم این است که قرار است از پول برای خرید غذا برای مردمشان استفاده کنند، چون همین حالا مردم خیلی گرسنهاند، و این خرید را منحصراً از ما انجام میدهند؛ ذرت، سویا. باید پول زیادی باشد. امیدوارم پول زیادی باشد.
❓ خبرنگار: اگر جنگ با ایران، همانطور که خودتان گفتید، بتواند باعث رکود جهانی شود، آقای رئیسجمهور، آیا حاضرید خطر فاجعه اقتصادی را بپذیرید و دوباره به ایران حمله کنید؟
🟠 ترامپ: قرار نیست چنین کاری بکنم. من این کار را نمیکنم، چون قرار نیست باعث رکود شود.
❓ خبرنگار: بله، اما اگر آنها به یادداشت تفاهم پایبند نمانند...
🟠 ترامپ: خب، سلاح هستهای از رکود مهمتر است. رکود خیلی بد است. اما سلاح هستهای خیلی سریعتر باعث رکود میشود. با روشی که ما پیش میبریم، ما برعکس رکود را داریم. آمارها باورنکردنی است. نفت در سطحی است که هیچکس تا حالا ندیده. قیمت نفت خیلی پایین آمده. فکر میکنم تقریباً قابل مقایسه با قبل از شروع ماجراست. کریس، نمیدانم، تقریباً قابل مقایسه با قبل از شروع است؟
🟡یک مقام دولت آمریکا: قیمتها بیشتر مسیر برگشت به پایین را طی کردهاند.
❓ خبرنگار: پس اگر ایران به MOU پایبند نماند، آیا هنوز برای حمله آمادگی دارید؟
🟠 ترامپ: حاضرم بگویم که ممکن است باعث رکود شود. و من گفتهام که نمیخواهم هربرت هوور باشم. او همان رئیسجمهوری است که نمیخواهم باشم، چون در دوران رکود بزرگ مسئول بود. قطعاً اتفاقات بد زیادی ممکن است رخ دهد. این هم میتواند یکی از آنها باشد. فکر نمیکنم چنین شود، اما اگر ایران به توافقش عمل نکند، یا اگر رفتار درستی نداشته باشد، کاری را که لازم باشد انجام میدهم.
❓ خبرنگار: آیا این به آنها اهرم فشار علیه شما نمیدهد، آقای رئیسجمهور؟ آیا این به ایرانیها اهرم فشار علیه شما نمیدهد؟
🟠 ترامپ: اوه بله، آنها مرا تحت فشار قرار میدهند! نیروی دریاییشان از بین رفته. نیروی هواییشان از بین رفته. رهبرانشان همه مردهاند. کل کشورشان بههمریخته است. اقتصادشان تعطیل است. تایمز، نیویورکتایمز جعلی، گفت: «اوضاع تقریباً مثل چهار ماه پیش است.» نه. چهار ماه پیش آنها نیروی دریایی داشتند، دقیقاً ۱۵۹ کشتی. از بین رفته. کل نیروی دریاییشان از بین رفته. ۲۵۰ هواپیما داشتند؛ همه از بین رفته. پدافندشان از بین رفته. رادارشان از بین رفته. اینها عاشق رادارند. رادارشان از بین رفته.
🟠 ترامپ: همه چیز از بین رفته. رهبرانشان از بین رفتهاند. کل کشورشان از بین رفته. و تایمز گفت: «اوه، آنها تقریباً مثل چهار ماه پیش هستند.» دلیل اینکه رسانهها چنین وضع بدی دارند، یا بگذارید جور دیگری بگویم، دلیل اینکه من با اختلاف بزرگ بردم، با اینکه ۹۲ درصد پوشش رسانهای علیه من بود، همهاش هم رسانه جعلی، این است که دیگر کسی رسانهها را باور نمیکند.
🟠 ترامپ: وقتی تایمز و چند رسانه دیگر میگویند ایران تقریباً همان وضع چهار ماه پیش را دارد، در حالی که آنها نیروی دریایی قدرتمند داشتند، نیروی هوایی قدرتمند داشتند. میدانید، بیشتر موشکهایشان از بین رفته. بیشتر سکوهای پرتابشان از بین رفته. بیشتر ظرفیت تولید پهپادها و موشکهایشان از بین رفته؛ حدود ۸۷ درصد از بین رفته. بعد میشنوم که میگویند: «اوه، آنها وضع خیلی خوبی دارند.» نه، آنها از بین رفتهاند. سطح اول رهبرانشان از بین رفته. سطح دوم رهبرانشان از بین رفته. درباره سطح سوم رهبرانشان باید مکالمات را بشنوید. چه کسی میخواهد رئیسجمهور شود؟ «خب، من نمیخواهم.» هیچکس نمیخواهد رئیسجمهور شود.
🟠 ترامپ: بعد باید بخوانیم که آنها خوب پیش میروند. آنها خیلی بد پیش میروند. در همین حال ما داریم رکورد میزنیم. قویترین اقتصاد تاریخمان را داریم. ۱۸ تا ۱۹ تریلیون دلار وارد کشورمان میشود. همهجا کارخانه میسازیم. امروز بیش از هر زمان دیگری در تاریخ کشورمان، با حقوقهای بالاتر، افراد مشغول کار هستند. بنابراین وقتی چنین سؤالی میپرسید، خیلی احمقانه است.
❓ خبرنگار: امروز بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، گفت نیروهایش لبنان را ترک نمیکنند. این یک نقطه اختلاف در کشور اوست. او این را علناً در اسرائیل گفت.
🟠 ترامپ: خب، ما به آن نگاه میکنیم.
❓ خبرنگار: چه میکنید تا مطمئن شوید که او زمانبندی توافق را تعیین نمیکند؟
🟠 ترامپ: نمیخواهم بگویم چه کار میکنم، اما مسئله حل میشود. من حلکننده مشکلاتم. خیلی سریع مشکلات را حل میکنم، از جمله با بیبی. بفرمایید.
❓ خبرنگار: متشکرم آقای رئیسجمهور. تازهترین چیزی که از معاون رئیسجمهور شنیدهاید چیست؟ آیا از مذاکرات او راضی هستید؟ و میتوانید کمی هم بگویید وزیر روبیو این هفته در خاورمیانه چه خواهد کرد؟
🟠 ترامپ: فکر میکنم آنها کار فوقالعادهای انجام میدهند. وزیر ما فوقالعاده است. فکر میکنم شاید به عنوان بهترینِ تاریخ شناخته شود. و فکر میکنم جیدی ونس، وکیلش، فوقالعاده بود. کنفرانس خبریاش را دیدم. از سوئیس؛ مرد بسیار باهوشی است. کار بزرگی انجام داد.
❓ خبرنگار: معاون رئیسجمهور ونس گفت سازوکارهایی وجود دارد تا مطمئن شوید تنشی در تنگه هرمز و میان اسرائیل و لبنان تشدید نمیشود. میتوانید درباره این سازوکارها توضیح دهید؟ و آیا شما در تماس مستقیم با رهبر جمهوری اسلامی هستید؟
🟠 ترامپ: بله، ببینید، مسئله این است: تا وقتی آنها به ما احترام بگذارند ـ نمیخواهم از کلمه «ترس» استفاده کنم، چون کلمه مناسبی نیست ـ اما تا وقتی به ما احترام بگذارند، ما مشکلی نخواهیم داشت. ما کنترل کامل تنگه را داریم. میدانید، ما نیروی دریاییای داشتیم که محاصره برقرار کرده بود. اگر حقیقت را بخواهید، فکر میکنم محاصره از انداختن بمب هم اثرگذارتر بود. همانطور که گفتم، به آن «دیوار فولادی» میگفتند. هیچکس عبور نکرد. حتی یک کشتی هم نتوانست عبور کند و به ایران برود. فقط اگر ما میخواستیم عبور کنند، عبور میکردند. و میتوانیم آن را دوباره در حدود ۱۵ دقیقه برقرار کنیم. پیت، میگویم با یک تماس تلفنی. چقدر طول میکشد؟ شاید نیم ساعت؟
🟡 یک مقام دولت آمریکا: اگر لازم باشد، همین حالا آمادهاند. قبل از پایان همین جلسه انجام میشود.
🟠 ترامپ: حالا، ما تا وقتی که آنها به ما احترام بگذارند، خوب خواهیم بود. اگر به ما احترام نگذارند، اوضاع خوب نخواهد بود. اما آنها احترام زیادی دارند. فراموش نکنید، ما رئیسجمهورهایی داشتیم که باید این کار را ۴۷ سال پیش انجام میدادند. هیچکس انجامش نداد. اوباما به آنها مسیر رسیدن به سلاح هستهای داد. من مقابل سلاح هستهای دیوار گذاشتم. آنها هرگز، طبق این توافق، حتی به ساختن سلاح هستهای فکر هم نخواهند کرد.
❓ خبرنگار: سالگرد عملیات «چکش نیمهشب» است. اگر میتوانستید به گذشته برگردید، آیا کاری بود که متفاوت انجام دهید؟
🟠 ترامپ: نه.
❓ خبرنگار: هیچ کاری؟
🟠 ترامپ: این موفقترین حملهای بود که کسی تا حالا دیده؛ حملهای که کاملاً ظرفیت هستهای آنها را نابود کرد. اگر ما این کار را نکرده بودیم، الان اسرائیلی وجود نداشت. اسرائیل وجود نداشت و بیشتر خاورمیانه وجود نداشت. آنها دو هفته با داشتن سلاح هستهای فاصله داشتند. اگر ما این کار را نکرده بودیم، پیت، آنها سلاح هستهای داشتند. میخواهی چیزی در این باره بگویی؟
🟡 یک مقام دولت آمریکا: بله، آقا. من خبر نداشتم که یک سال شده، اما بدون «چکش نیمهشب» شما وضعیت فعلی را نداشتید؛ یعنی موقعیت قدرتی که در آن ایران قرار است برنامه هستهایاش را کنار بگذارد. هیچ کشور دیگری روی کره زمین حتی بهطور قابل تصور نمیتوانست چنین عملیاتی را انجام دهد؛ از ابتدا تا پایان، ۳۷ ساعت رفتوبرگشت. ایران اصلاً آن را ندید، و هر مهمات دقیقزنی که فقط ما تولید میکنیم، دقیقاً به همان جایی اصابت کرد که میخواستیم؛ چون آنها میدانستند ما داریم میآییم و هیچ کاری نمیتوانستند بکنند.
🟡 یک مقام دولت آمریکا: آنها با پدافند هواییشان هیچ کاری نمیتوانستند بکنند؛ پدافندی که اکنون حتی بیشتر هم تضعیف شده است. این همان چیزی است که همه در رسانهها نادیده میگیرند، و رئیسجمهور حق دارد آن را اخبار جعلی بنامد، چون پیروزی نظامی قاطعانهای که علیه ایران به دست آمده، شرایطی را ایجاد کرده که آنها پای میز مذاکره با مذاکرهکنندگان ما بیایند. و ما تضمین خواهیم کرد، چه از راه توافق و چه از راه وزارت جنگ، که آنها هرگز به سلاح هستهای نرسند؛ به خاطر همین رئیسجمهور.
📡 @VahidOnline