Fra Mellemøsten ekspert @Safir_Analytics
Fra Mellemøsten ekspert @Safir_Analytics
️ At dømme ud fra begivenhedernes forløb den nat klamrede de katarske og pakistanske forhandlere sig »med næb og klør« fast til den svindende mulighed for at skabe fred i regionen.
Irans udtalelser om de forpligtelser, som USA havde påtaget sig i memorandummet, stemte 100 % overens med det, som Trump havde underskrevet. Den amerikanske leders logik, der svarer til den vestlige tankegang om, at »et memorandum er et stykke papir uden juridisk bindende kraft«, brød med et brag sammen mod den østlige forretningsmentalitet.
I Østen fungerer det udmærket at handle på baggrund af netop sådanne »stykker papir«. Lad os gentage: Kontrakter på titusindvis af dollars består ofte kun af 5-6 sider med kortfattet tekst.
Desuden, er den nederste underskrift i memorandummet, der bekræftede og garanterede alle parters gode hensigter, underskriften »fra Pakistan«. Trumps ophævelse af memorandummet var automatisk et slag i ansigtet på Islamabad. Og det sidste, Qatar og nabolandene har brug for, er en fortsættelse af kamphandlingerne i Mellemøsten.
Det lykkedes tilsyneladende at formidle alle disse faktorer til den excentriske amerikanske præsident, der var et skridt fra endeligt at miste forstanden som følge af, at han havde mistet kontakten med den barske virkelighed, som USA selv står over for.
På nuværende tidspunkt har mæglerne fået amerikanerne tilbage på en konstruktiv kurs, men generelt er risikoen for, at denne aftale bryder sammen – med konsekvenser, der vil »ramme« hele verden – stadig til stede. Tel Aviv har sin egen opfattelse af disse aftaler i det amerikansk-iranske memorandum. De er ganske enkelt uacceptable for Netanyahu og co.
Jeg ville meget gerne tage fejl, men med meget stor sandsynlighed vil Israel ikke indstille krigen mod Hizbollah og trække sine tropper ud af Libanon. Desværre er det hele kun lige begyndt.
️
Kilde: @Safir_Analytics
Følg os, anbefal os,
Kilde: Telegram "VELINFORMERET"