E.A

E.A

کار در سرمای منفی ۲۰ درجه/ از بازنشستگی و بیمه خبری نیست!

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی مطرح کرد؛

کار در سرمای منفی ۲۰ درجه/ از بازنشستگی و بیمه خبری نیست!


یک فعال صنفی کارگران ساختمانی ابهر گفت: کارگران ساختمانی در هر شرایطی حتی در سرمای منفی ۲۰ درجه مجبورند کار کنند چون روزمزد هستند و تنها به ازای روزهایی که کار کنند حقوق می‌گیرند.

«محمد بابایی» نایب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با مشکلات کارگران ساختمانی گفت:«بیمه همچنان یکی از گرفتاری‌های اصلی‌ست» اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در سال ۱۴۰۰ نتواست مشکلات بیمه کارگران ساختمانی را برطرف سازد؛ در ابهر تا قبل از سال ۱۴۰۰، تعداد ۲۳۵۰ کارگر ساختمانیِ بیمه‌شده داشتیم؛ در استان زنجان ۱۷ هزار کارگر تا قبل از این تاریخ بیمه شده بودند. متاسفانه از سال ۱۴۰۰ و اقدام مجلس برای اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی و صدور بخشنامه‌های بی‌پایه و اساس و غیرقانونی تامین اجتماعی، این تعداد کاهش یافت؛ در شهرستان ابهر، بیمه‌ی حدود ۷۰۰ کارگر ساختمانی قطع شد و امروز ما فقط ۱۶۰۰ کارگر بیمه شده در این شهرستان داریم.

اکثریت این ۷۰۰ نفر کارگر ساختمانی هستند و هنوز در شهرستان کار می‌کنند اما به دلیل بازرسی‌های غیرکارشناسی و ناعادلانه‌ی کارگزاری‌های تامین اجتماعی، بیمه‌شان به دلایل واهی و غیرقابل قبول قطع شده است. کارگران ساختمانی به این موضوع به صورت گسترده اعتراض دارند اما هیچ کس پاسخگو نیست.

از سال ۱۴۰۰ هیچ سهمیه‌ی بیمه‌ای به کارگران ساختمانی شهرستان ابهر و استان زنجان تعلق نگرفته است و هزاران کارگر در صف بیمه معطل مانده‌اند.

«انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در راستای بهبود کیفی کار، ارتقای فنی و افزودن به دانش کاری کارگران تشکیل شده‌اند» نهادهای دولتی، مشارکت انجمن‌های صنفی کارگران را به رسمیت نمی‌شناسند و با آن‌ها همکاری نمی‌کنند. در موارد بسیاری، صدای انجمن‌های صنفی که تشکل‌هایی برآمده از دل بدنه‌ی کارگران ساختمانی هستند، به جایی نمی‌رسد.

سازمان فنی و حرفه‌ای نتوانسته آن‌چنان که باید از کارگران ساختمانی در راستای ارتقای مهارت و بهبود شغل حمایت کند؛ ما امروز با مشکل ارتقای کارت مهارت فنی و حرفه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنیم. آزمون‌های فنی و حرفه‌ای برای ارتقای کارت مهارت کارگران ساختمانی، یا برگزار نمی‌شود یا اگر هم برگزار شود، مشکل محدودیت ظرفیت دارد.

کارگران ساختمانی علیرغم تلاش‌های انجمن‌های صنفی، نمی‌توانند سر موعد مقرر کارت‌های مهارت فنی و حرفه‌ای خود را ارتقا دهند و همین امر موجب محرومیت از دستمزدی می‌شود که استحقاقش را دارند چراکه سطح دستمزدهای کارگران و استادکاران ساختمان براساس درجه کارت مهارت فنی و حرفه‌ای رتبه‌بندی و پرداخت می‌شود.

دستمزد کارگران و استادکاران ساختمان براساس توافق‌های دسته‌جمعی میان انجمن‌های صنفی و کارفرمایان تعیین می‌شود؛ در شهرستان ابهر، دستمزد‌ها تقریباً خوب است اما کارگران از حمایت‌های اجتماعی از جمله بیمه و بازنشستگی پیش از موعد و همچنین حداقل‌های ایمنی کار محرومند.

کارگران ساختمانی حتی بیمه‌شده‌ها نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شوند در واقع سختی کار برای این کارگران لحاظ نمی‌شود در حالیکه کار ساختمانی، ماهیتاً سخت و زیان‌آور است و باید شاغلان این حوزه از تمام مزایای سختی کار از جمله بازنشستگی پیش از موعد بهره‌مند باشند.

«در مورد سختی کار کارگران ساختمانی هم وزارت کار کوتاهی کرده و پیشنهادات مکرر انجمن‌های صنفی نادیده گرفته شده»

چطور کار کارگران ساختمانی را سخت و زیان‌آور در نظر نمی‌گیرند؟ همین امروز (۲۷ آذر) که به دلیل سرمای شدید همه ادارات و مدارس استان زنجان تعطیل هستند، کارگران ساختمانی در فضای باز مشغول کارند؛ سر ظهر در بهترین شرایط، دما صفر درجه است؛ در روزهای گذشته دمای ابهر ۲۰ درجه زیر صفر بود اما کارگران و استادکاران ساختمانی مجبور بودند کار کنند.

«کارگران ساختمانی در هر شرایطی حتی در سرمای منفی ۲۰ درجه مجبورند کار کنند چون روزمزد هستند و به ازای روزهایی که کار کنند حقوق می‌گیرند»؛ در این شرایط دشوار، برقراری سختی کار کمترین مطالبه‌ی کارگران است. چرا کارگران بیمه‌شده از مزایای سختی کار محروم‌اند؟!

نرخ حوادث کار کارگران ساختمانی عجیب بالاست؛ این کارگران هر روز در معرض خطر مرگ هستند؛ ۶ تا ۷ درصد از جمعیت شاغلان کشور را کارگران ساختمانی تشکیل می‌دهند اما متاسفانه بیش از ۵۰ درصد حوادث کار و فوتی‌های ناشی از آن، متعلق به کارگران ساختمانی‌ست؛ این معادله‌ی نابرابر نشان می‌دهد که تا چه اندازه جان و سلامتی کارگران ساختمانی در معرض خطر است.


«آموزش ایمنی کارگران ساختمانی متولی ندارد» نظارت بر ایمنی کارگاه‌های ساختمانی ضروری‌ست؛ از سوی دیگر باید کارگران ساختمانی آموزش ایمنی ببینند. انتظار داریم وزارت کار به این موضوع ورود کند و بتوانیم با کمک وزارت بهداشت، وزارت کار و با مشارکت انجمن‌های صنفی، ایمنی کارگران ساختمانی را بهبود بخشیم.


Report Page