ارتش صدام

ارتش صدام

دادرس

1.

1-تصور عامه مردم ما از عراقی که مستقیم مورد هجوم آمریکا قرار گرفت، کشوری است که از نظر تکنولوِژیک بسیار عقب مانده بود و به شدت وابسته به کشورهای خارجی برای تامین نیازهای اولیه دفاعی(درست مشابه تصوری که قشر ارزشی نسبت به ارتش زمان شاه دارد)

اما از میان اندک بخشی از جمعیت ما که

2.

2-به توان موشکی و برنامه فضایی عراق زمان هستند واقف هستند و این برنامه را با موشکهای معروف العباس و الحسین و ماهواره الطیر میشناسند که در همان زمان نیز با توجه به فعالیت های مشکوک هسته یی عراق و سابقه تولید و نگهداری تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک سبب نگرانی جهانی شده بود اما

3.

3-بعد دیگری از تحقیقات نظامی عراق که عموما برای مخاطب ایرانی ناشناخته است

تحقیقات گسترده ایی است که در زمان صدام بر روی پهپادها صورت گرفته است، برنامه یی با ابعاد بسیار گسترده که نمونه های باقی مانده از آن نشان از میزان اهمیت و سرمایه گذاری در این زمینه دارد شرکت معروف بن فرناس

4.

4-در عراق مسئولیت تحقیق و توسعه در این زمینه را بر عهده گرفته بود و در اولین گام پهپاد کوچکی به نام سراب-1 ساخت که به عنوان هدف هوایی برای تمرین خلبانان و خدمه پدافند هوایی طراحی شده بود که بردی در حدود2/5 کیلومتر داشت و در حدود70 فروند از آن نیز ساخته شد

به شباهتها دقت شود

5.

5-پرنده قابل توجه بعدی که در این صنایع طراحی و تولید شد پرنده المسیره-20 بود که میتوانست با GPS غیرنظامی مسیرهای مشخص شده یی را طی کند و از نظر ابعادی نیز به پهپاد ابابیل-1 ما بسیار نزدیک بود نکته قابل توجه در صورتی که قصد مقایسه دارید این است که تقریبا تمامی این تجهیزات

6.

6-در اوایل دهه 90 میلادی در عراق تولید شده است!

در همین زمان نیز پرنده دیگری در صنایع بن فرناس در حال طراحی بود که به نام المسیره-30 شناخته میشود و در واقع به نوعی خاص ترین پهپادی است که توسط عراق طراحی شده است چراکه توانایی حمل 30 کیلوگرم مهمات را نیز داشت

(پهپادی پشت سر سراب-3)

7.

7-مشکل اصلی که این پهپاد داشت در بخش هدایت و کنترل بود و گمان میرفت که اگر عراق درگیر جنگ خانمان برانداز نمیشد رفع این مشکلات دور از انتظار نبود (بخوانید به اندازه ما خوش شانس نبودند) به همین سبب در سال 1998 شرکت الراضی برنده قراردادی شد که به سبب آن، این شرکت تلاش در جهت ساخت

8.

8-سامانه های کنترل و نظارت مبتنی بر لیزر را برای این آغاز کرد و بستر تست نیز برای این شرکت پرنده المسیره-20 بود که پیشتر بدان اشاره شد اما نتایج مورد قبول از تستهایی که در دانشکده هوانوردی عراق واقع در تکریت بدست نیامد و این پروژه بلند پروازانه برای عراق به نتیجه نرسید هرچند که

9.

9-در پاییز2002 وزارت صنایع نظامی عراق پهپاد المسیره-20 را برای معرفی به نیروی هوایی عراق با نام شاهین عرضه کرد که موفق به عقد قراردادی به تعداد 36 فروندی از طرف ارتش عراق و سپس قراردادی با همین تعداد برای گارد ریاست جمهوری عراق شد این پهپاد با مداومت پروازی 3 ساعت توانست

10.

500-10 کیلومتر مسافت را طی کند که بسیار مورد توجه غربی ها نیز قرار گرفت، این پهپاد در ابتدای پرواز توسط خدمه زمینی هدایت میشد و پس از رسیدن به ارتفاع مورد نظر به صورت خودکار به ادامه مسیر میپرداخت و بسیار برای مصارف شناسایی مفید بود(داستان خانواده ابابیل تکرار میشود)

11.

11-با چنین پیشرفتهایی عراق در آستانه تبدیل پهپاد به دومین بازوی رزمی خودش در کنار توان موشکهای بالستیکش بود که برای جهان با توجه به سابقه عراق در استفاده ازWMD چندان خوشایند نبود و نکته جالب نیز آنجاست که تلاشهایی در عراق برای تبدیل پرندهای سرنشین دار از رده خارج به پهپاد شده بود

12.

12-پرنده یی که در توئیت قبل شاهدش بودید پرنده یی آموزشی و قدیمی نیروی هوایی عراق L-29 است که تلاشهایی در جهت تغییر کاربری آن داده شد درست مشابه با تلاشهایی که ما در جهت تبدیل T-33 به پهپاد کردیم مسئله اساسی دیگری که به شباهتهای عمده این دو برنامه می افزاید همانا شبکه گسترده

13.

13-قاچاق و سرقت فناوری است که وزارت صنایع نظامی عراق که زیر نظر حسین کامل( داماد صدام ) بود. این شبکه از طریق شرکتهای جعلی و کاغذی تلاش داشت تا نیازهای صنایع دفاعی عراق را برطرف کند

به طرز باورنکردنی مشابه با آنجه ج.ا میکند

14.

14-شباهتهای دیگری نیز در بین این دو برنامه به طرز شگفت آوری وجود دارد که برای خود نگارنده این خطوط بسیار جالب است

برای مثال به شباهت کرار(ایرانی) و المسیره-30(عراقی) توجه کنید هدف من از این قیاس این نخواهد بود که بگویم این دوطرح قرابتی از نظر فنی با یکدیگر دارند و یا حتی

15.

15- یکدیگر اثر گذاشته اند(من سندی در این باره ندارم که اگر باشد بسیار جالب خواهد بود) اما هدف من از طرح این مباحث صرفا بیان شباهتهای مسیری است که ما میرویم.

عراق در بسیاری از زمینه های صنعتی و نظامی از ما در وضعیت فعلی بسیار جلوتر بود اما به سرنوشتی دچار شد که برای همه ما آشناست

16.

16-در پایان تنها هدفم از نگارش این متن دعوت خوانندگان آن است به اینکه قدری تفکر کنند

به امید اینکه همگی فراموش نکنیم که رژیمهای خودکامه چگونه همه چیز را نابود میکنند

#فانتوم_خسته

پ.ن: عکسهای توئیتهای 7-8-9-10 تزئینی میباشند.

@TwitterMamnoe1

Report Page