❤️

❤️


البارت الثالث والعشرون

الماضي لن ينتهي كل شيء انتهي وأنا مازلت بداخل الماضي،نحن هنا بعد اعوام طويلة ولكن كل شيء لم ينتهي،لا اعلم انه حاضر ينتمي لذلك الماضي الأليم، انني سأظل بداخل كل ذكري مؤلمة والتخطي ليس بشيء سهل، اتذكر الذين تركني حطاماً وحدي، اتذكر هؤلاء الناظرون إلي كأنهم انتصروا، اتذكر تلك الليلة التي دمرت كل شيء، انهم ليسوا بغرباء، انهم اناساً مني، انهم الأفضل إلي منذ الصغر ولكن كانو من كسروني امام عيني واعين الجميع. 

عمرو: الو

اسيل: نعم 

عمرو: البسي علشان هعدي عليكي ننزل نجيب شوية حاجات

اسيل: ولو ملبستش علشان ننزل نجيب شوية حاجات 

عمرو: تمام هعدي كمان نص ساعه وقفل في وشها

عمرو: جدو شوية وهنزل 

الجد: لي يحبيبي خير 

عمرو: نازل مع اسيل نجيب شوية حاجات 

الجد: جبها وانت جاي امير وسيف هيبقوا هنا ونقعد شوية وابقا روحها

عمرو: ربنا يسهل بقا هطلع اغير هدومي، عمرو اعد مع جدو اليومين دول

............................... 

اسيل بعد ما قفل بتتخانق مع التليفون: مغرور ومفكر نفسه حاجة يعني 

زينب: في اي بتتخانقي مع نفسك لى

مريم: اكيد عمرو زي كل مره معصبها

اسيل: مش متحملة دماغك الفاضية دلوقتي، انا قايمه البس نازلين وبالمره اشوف فستان للخطوبة

مريم: انا جبت ليكي واحد متأكدة انه هيعجبك بس نسيت اقولك تعالى اوريكي

اسيل بفرحه: بجد تعال لما يجي يبقا يقعد مع ماما بقا

زينب: هيجي يقتلك انا مليش دعوه

اسيل بضحك: لا هثبتوا

مامتها بضحك ومريم: والله

وضحكو ودخلوا يشوفوا الفساتين

مريم: اى دا حلو عليكي أوي يا اسيل 

اسيل: بس مش دايق شوية 

كان عبارة عن فستان بيچ هادي قصير وضيق شوية 

مريم: لا دا تحفه بجد 

الباب خبط 

مريم: دا اكيد عمرو 

اسيل: ملبستش ملبستش وطلعت تجري علي الأوضة

مريم بتفتح الباب

عمرو ازيك اتفضل 

عمرو: اسيل فين علشان منتأخرش

مريم: اسيل جوا ادخل بس خمس دقايق تعال ماما عامله حلويات هتاكل ايدك وراها

عمرو بضحك: لا مقدرش وعلشان منتأخرش

مريم: تعال بس يعمرو ادخل 

دخل عمرو واعد وزينب سلمت عليه واعدوا اتكلمو وسألت علي جدو

واسيل خرجت 

انا جاهزه

عمرو: هتخرجي كدا

اسيل: مالو كدا

عمرو ببرود: لا مفيش ونزلوا وهو جواه غيره من نزلوها كدا وشعرها اللى فرداه 

اخدها عمرو بعد خناق علي كل كلمة على الطريق ودخل جاب بدلة وشوية حاجات لنفسه وكانت كلها زوق اسيل

وبعدين اخدها وراح محل هدوم وفساتين

عمرو: اختاري اللى انتى عاوزاه

اسيل: مش عاوزه حاجه 

عمرو: انا جايبك علشان الخطوبة اختاري 

اسيل: بس انا جبت فستان خلاص مريم جبتوا لما كنا مسافرين

عمرو: تمام اختاري برضوا 

اسيل بضيق: مش عاوزه

عمرو: جيبي لو سمحتي الفستان الاسود دا هنخده 

جت البنت اخدت الفستان ومشيت 

اسيل ومن جواها هتموت وتقول أن ذوقه حلو اوي: بس مش عجبني وهيبقا واسع اوي

اللى واقفه ف المكان: تمام يفندم اتفضل 

عمرو: شكراً اتفضلي 

البنت اللى واقفه: زوق حضرتك حلو أوي

اسيل قبل ما هو يتكلم: شكراً يلا علشان اتأخرنا

عمرو بضحكه مخفيه علي اسلوبها: عن اذنك

ومشيوا وهي مش طايقاه 

وراحو لجدو وسهروا وروحها واليوم عدي ويوم الخطوبة جه كانت مريم قاعده مع هنا واسيل كانت في البيت مع مامتها وعمرو كان قاعد مع امير وسيف

واليوم اجي بليل 

عمرو: هروح اجيب اسيل واجي علي هناك

امير: ماشي يصحبي روح انت سيف معايا


.................. 

زينب: يبنتي خلصي عمرو تحت

اسيل: يماما خلصت يعني هو مينفعش يقف تحت شوية 

زينب: يبنتي عيد كدا خلصي 

تليفون اسيل بيرن وكان عمرو 

اسيل: يووه كل شوية رن رن

واخدت الموبايل وكنسلت عليه 

زينب: انا نازلة 

اسيل: انا خلصت خلاص جاية وراكي

زينب: اقفلي الباب وانتي نازلة

اسيل: حاضر حاضر 

زينب نزلت وركبت جمب عمرو واسيل اتأخرت 

زينب: قولتلها متتأخرش وبرضوا اتأخرت هنزل اجبها

عمرو: خليكي انتي أنا هطلع

وطلع عمرو يجيب اسيل وخبط علي الباب وهي بتفتح الباب 

ماما معلش ضبطي الحلق لان مش عارفه 

عمرو بدون اى رد وبيبصلها قد اى هي جميلة واعد يبصلها بحب

اسيل بترفع وشها بتبص شافت عمرو

اسيل: انا خلصت خلاص

عمرو: جيبي الحلق

اسيل: خلاص مش مشكله انا هعملو

عمرو اخد منها الحلق ولبسوا ليها 

وقالها وهو بيلبسها الحلق جمب ودنها الفستان دايق بس هعديها بس شكلك حلو اوي ونزل وسابها ف كسوفها. 




#هاجر ماضي 

#جفون الحب

Report Page