❤️

❤️


البارت الثاني والعشرون 

الجد: خير يا فريد

فريد: بنت ابراهيم الاسواني 

الجد بزهول: عمرو عارف كدا 

فريد: لا بس حصل وبدأ يحكي كل حاجه يعرفها من سيف 

الجد: كل دا حصل أنا كنت فين كل دا من قبل الغيبوبة، وطبعاً هو مفكر دلوقتي انها مش بنت واتجوزها علشان مفكر انها غلطت وهي مظلومه في الاخر الايام بهدلتها وابوها ابراهيم اللي مكنش ليه ذنب، ربنا يستر عليها حفيد وانا عارفه طول عمره هيفضل يكابر ومش هيسمعها وهياخد حق حبه ليها بالقسوة والعند

فريد: كل حاجه هتتحل يا باشا متقلقش، اهم حاجه ان عرف الحقيقة دلوقتي واتصالح معاك

الجد: صح وبدأ الجد يحس ان اسيل دي هي العوض وانها هي اللي هتغير كل حاجه ف حياتهم وهتخليهم يعشيوا ف سعادة


..................... 

عمرو: متنميش 

اسيل: يعني افضل صاحيه غصب عني مش قادره

عمرو: مهو متنميش لو نمتي هفصل منمتش بقالي يومين

اسيل: خلاص وقف العربية ف جمب ونام مش حوار 

عمرو: اسكتي وبعدين القهوه معملتش حاجه

اسيل: ممكن كفايا كلام كتير وطلعت برفان من شنطتها وحطت منه ورشت ف العربية

عمرو: اي اللي عملتية دا انا طايقك علشان ترشي ريحتك كمان

اسيل: نسيت احطها ف البيت وبعدين اي مش عجبك طب اهو وحطت ليه علي هدومه ورشت علي كراسي العربية 

عمرو: لا انتي اتجنني بقا 

اسيل: سبني انام وارتاح مني 

عمرو: لا يعني لا 

اسيل غيرت اعدتها واعدت بطريقة محدش هيفهمها غيري لأن بجد انا مش بقعد ف اي مكان غير كدا حتي ف العربية 

عمرو: الكرسي هيتوسخ

اسيل: انا مرتاحه كدا ابقا اغسلها

ووصلت موبايلها علي العربية وشغلت اغاني هادية 

عمرو: اكتبهالك بأسمك بالمره 

اسيل: هي اي دي

عمرو: وكمان غبية ولا حاجه 

موبايلها رن فجأة وهو بيتكلم وكان رقم غريب ف هي كانت هتشيل الموبايل وهو قالها افتحي وهو موجود كدا 

اسيل رفضت وهو اصر عليها لحد ما فتحت 

اسيل بخوف: الو

الشخص: الو اسيل معايا

اسيل ولما لقت صوت واحد خافت اكتر: ايوا انا

الشخص: 

................... 

زينب: يتري اختك وصلت ولا لسه يمريم

مريم: يماما نامي متقلقيش اكيد وصلت وبعدين دي مع عمرو

زيبت تصدقي اطمنت نامي نامي، نسيت عمرو

مريم: نامي يماما وكفايا نسيان مش وقته اخنا نص الليل

ونامت تاني ومريم نامت 

........... 

الشخص: حضرتك كنتي مقدمه علي شغل وحابب اقول لحضرتك 

قام عمرو واخد منها التليفون وقبل ما يكمل

رد وقاله: مش محتاجين الشغل شكراً وقفل

اسيل: انت عملت اي 

رملها التليفون واكتفي بالرد كدا

وبعد طريق طويل وصلوا بيت جدو وراح عمرو وراها اوضة ودخلتها ونامت بدون اي نقاش

وهو طلع نام ف اوضة جمبها 

عمرو صحي متأخر وكانت هي لسه نايمه

عمرو نزل يشوف حاجه يكلها

سميره: اهلا يعمرو يبني عمرو باس ايديها وقالها حبيبتي يست الكل اخبارك اي

سميرة: بخير يحبيبي وحشتني يعمرو والبت دا وحشك 

عمرو: اديني جيت وهخدك معايا القاهره كمان تقعدي هناك ف البيت القديم وتعملي الاكل الحلو تاني 

كانت اسيل واقفه فوق بتفرج عليه بحب وقد اي هو حنين 

*سميرة المربية بتاعتو من صغروا*

وفجأه مردتش عليه وقالت بسم الله ماشاء الله 

عمرو اتفجأ وبص وراه لقي اسيل نازلة علي السلم

سميرة: دي حقيقة دي يبني ولا زي البنات اياهم

اسيل اتوتر وخصوصا انها متعرفش دي مين

عمرو ولاحظ ملامح اسيل: لا يا سميره دي اسيل خطيبتي وقريب مراتي

اسيل فرحت من جواها بكلامو وفي نفس الوقت زعلانه

راحت سميرة تسلم عليها وقالت ليها شكلك طيبة وبنت حلال عرفت تختار يا عمرو انا مربية عمرو علي ايدي لو زعلك تعالي ليا بس

اسيل ضحكت وقالت: شكراً لكلامك الجميل 

عمرو: حبيبتي طول عمري زوقي حلو وضحك واسيل بدأت تشوف عمرو الحقيقي الجميل وتشوف قلبة الطيب الحنين

سميرة: هعملكو اكل تكلو

سميرة مشيت من هنا وهو بصلها وقالها: الناس كلها مخدوعه فيكي 

وبعدين نزلة كدا لي هو انتي مفكره البيت مفهوش رجالة 

اسيل: انا بس 

وفجأة حد قطع كلامهم 

الجد حمدي: حمدلله علي السلامه 

عمرو وجري عيلة: اي دا انت طلعت امته

فريد: الدكتور كتب علي خروج وقال يفضل تحت المراقبه من غير ضغط

عمرو حضن علي جده وقاله سامحني ظالمتك، شكيت فين كل السنين دي ومحاولتش افهم وبدأت يتكلم كلام كتير بندم

الجد: يبني مسامحك من زمان غصب عنك كل حاجه كانت غصب

الجد: مش هتعرفني مين الحلوه مرات حفيدي

عمرو ولاحظ انها لسه واقفه بنفس اللبس بس سكت وهو هيحسبها بعدين

تعالي يا اسيل 

اسيل بصتلو بصه وعارفه انه مش هيعديها كدا 

عمرو: اعرفك يجدي اسيل 

الجد: اهلا يبنتي اسكندرية والبيت كله نور 

اسيل باست ايده وقالتلو: خمدلله علي سلامتك يا جدو 

الجد: ماشاء الله علي الحمال والرقه 

فريد: مبروك قرأية الفاتحه

اسيل: الله يبارك فيك

عمرو من جمبها بصوت واطي: قدامك 3 دقايق وتختفي من قدامي

اسيل ولسه هتتكلم دخلت سميرة الأكل جاهز 

اي دا حج حمدلله علي السلامه قلقنا عليك 

انا بخير ويسميرة ومر اليوم في سلام وهدوء 

الجد اتعرف علي اسيل اكتر وعمرو بيخزن ليها كل حاجه

زينب رنت عليها تتطمن 

ومريم وهنا نزلوا جابوا فساتين وجابو لاسيل من غير ما تعرف 

وامير وسيف مع بعض

ومحمد عرف ان اسيل عند عمرو في بيت اهله

واسيل شايفه حب عمرو لجده وضحكتو اللى كانت مرسومه علي وشوا وخناقهم طول الوقت 

ومر الكام يوم لحد قبل الخطوبة بيوم 

رجعوا القاهره كلهم 

سميرة وعمرو واسيل وفريد وحمدي الجد، حتي احمد البواب رجع معاهم يعيشوا في بيتهم ف القاهر

............... 



#هاجر ماضي

#جفون الحب

Report Page