💗

💗


- حقيقه (١٨) -


(يا بحر ليه الموج في عز الهوج مبيخلصش و الملح سد ودانك ودانك لجل ما تخلصش )

.

.

.

.

كان خالد يلاحق سياره زياد ويضرب عليها النار الا ان نفذ الرصاص بعدها هرب منهم ولكن هنا رأته 

.

.

هنا بفزع:::ده خالد يا زياد الي بيضرب نار 

.

ضرب زياد علي المقود بغضب::ابن ال*** والله مهسيبه الله في سماه لجيب اجله المهم حصلك حاجه يا هنا انتي كويسه

.

.

هنا بدات تظهر عليها نوبه الهلع التي تصيبها عند الخوف ارتبك زياد من شكل هنا وقاد بسرعه كبيره الي القصر 

.

.

................


            



فارس::اي الي ناجص في الاوراق دي 

.

عباس::يا فارس بيه مفيش حاجه ناقصه بس التاجيل ده مش حاجه وحشه زي مانت مفكر بلعكس ده ممكن يدينا وقت نفكر ونجيب ادله اكتر 

.

فارس::وممكن يكون العكس عباس انا عايز اليومين الي جبل الجلسه دول يعدو بدون اخطاء ونخلص من موضوع القضيه دي ...

.

عباس::متقلقش يا فارس بيه 

.

فارس::طيب اسيبك انا بجي وخليك علي تواصل معاي بكل جديد

.

.

.

.................

.

فاتن بفزع::يا بووي البنيه هتروح مننا هنعمل اي 

.

.

سعاد::يا مرررري دي وشها بجي اصفر كيف اللمونه 

.

.

زياد بتوتر::انا لازم اتصل بفارس 

.

فاتن::اوعاك تعمل اكده اخوك ممكن يسوج كيف المجنون 

.

.

.

هنا باختناق::ما......ماي.....مايههه 

.

.

زياد اسرع وتناول كوب الماء::خدي 

.

.

تناولت هنا كوب الماء ولكنه سقط منه 

.

.

في نفس الحظه دخل فارس القصر ولكنه قابل ايه وحسن 

.

.

حسن::تعاله يا ولدي انا مستنيك من بدري

.

فارس ببرود::خير يا عمي 

.

.

حسن يمثل الانكسار::هنعمل اي يا ولدي انت متاخر في الرد علي الناس ليه لحد ما بنت المركوب دي بطنها تكبر وتجيب لنا العار انا اجتلها احسن 

.

فارس::وانت فكرك لما تجتلها ده مش هيخلي الناس تتكلم دا يبقي بدل العار عارين ..انا ماجل الموضوع لبعد القضيه وساعتها كله هيبان يا عمي 

.

قال اخر كلماته بشئ من الحده جعل ايه تفهم ان فارس لن ينوي خير 

.

.

اعتدل فارس بوقفته وتركهم في حيره وخوف وصعد الي غرفته ليطمأن علي زوجته ولكنه سمع صوت عالي من غرفه فاتن فاسرع ليفهم ماذا يجري فتح الباب ولكنه تفاجئ بهنا الملقاه علي السرير في حضن فاتن ووجها الشاحب وفهم انها في نوبه هلعها 

.

.

فارس اسرع لها والتقطها في احضانه ::كله بره مش عايز حد اهنه 

.

.

خرج الجميع وفاتن بمساعده زياد وسعاد 

.

.

.

فارس بصوت هادئ::اهدي اهدي انا جنبك كل حاجه هتكون كويسه اهدي يا هنايا 

.

.

هنا بصوت باكي ومتقطع::انا كنت ....انا ..فارس 

.


            


فارس::باس متتكلميش نامي يا ست البنات انا معاكي متخافيش نامي 

.

.

.

........................

.

.

فاتن::فارس شكله مش مستغرب الي حصل لهنا 

.

.

زياد::هنفهم كل حاجه لما يخرج اخوكي واكيد هيعمل تحجيج معاي اكيد لما يطلع

.

.

.

بعد ان نامت هنا حملها فارس ووضعها علي السرير الخاص بهم في غرفتهم وقبل جبينها وخرج تحولت ملامحه الي غاضبه واسرع في النزول وبصوت عالي ::زياد الحجني علي المكتب .

.

.

فزع زياد من صوت فارس ::ربنا يستر 

.

.

.

دخل زياد المكتب واغلق الباب ورأه 

.

فارس::احكي 

.

زياد بعد ان جلس علي مقعد بجانب فارس::بعد ما مشيت وبعدنا شويه عن المحكمه بدأ طلج نار علي عربيتنا معرفش اي الي حصل ومين الي عمل كدا بس

.

.

فارس بحده::وبعدين يا زياد كمل 

.

زياد::هنا شافته وبتجول انه خالد وفجاه بدات ملامحها تتغير وتنفسها يعلي ويتجل وسوجت بسرعه وجيت لهنه 

.

.

فارس::ومتصلتش بيا ليا ساعتها .

.

زياد::خوفت عليك

.

فارس بنرفزه::خوفت عليا طيب ومرتي الي كان ممكن تروح فيها 

.

زياد::انت بتتكلم ازاي يا فارس انا اكيد مكنتش هسيبها يحصل ليها حاجه 

.

.

فارس بجديه::زياد انا لو في يوم حصلت وخيرتك بين حياتي وحياه هنا تختار هنا يا زياد فاهم

.

زياد::فارس انت بتجول الكلام ده ليه 

.

فارس بتنهيده::احنا داخلين علي ايام صعبه يا زياد وواعره جوي يعني كل خطوه لازم يكون محسوب حسابها

.

.

زياد::فارس انا كنت عايز اجولك علي حاجه ضروري 

.

فارس::جول سامعك

.

.

..................

.

.

اميمه::اي البيت ده يا ساتر يا رب من ساعه ما جينا وكل حاجه بايظه خايفه لناس تقول علينا قدمنا نحس ولا حاجه 

.

عزه::متقوليش كدا يا ماما اكيد لا بعدين زياد مفهمني ظروف المكان هنا 

.

.

طرق الباب 

.

اميمه::اتفضل 

.

.

كانت ايه ::ازيك يا اسمك اي فكريني اكده 

.

عزه تذكرتها وقالت بتأفف::اسمي عزه يا حبيبتي عزه افتكريه كويس مش معقول تنسي اسم خطيبه ابن عمك 

.

ايه::خطيبته هههههه لا بجد ضحكتيني المهم انا بس كنت جايه انصحك نصيحه انتي والست الي قاعده دي 

.

تحولت نبره ايه الي التحذير::اوعي تفكري ان ورث العربي هيطلع بره العيله وميغوركيش ان زياد بيحبك او بيمثل عليكي الشويتين دول زياد مسيره هيكون ليا لان من عوايدنا ان البت بتكون لابن عمها انا بس حبيت اوضحلك من الاول عشان مترجعيش تبكي وتندبي حظك يلا اشوفك بعدين 

.

.

خرجت ايه بابتسامه مستفزه تاركه عزه بعينين مليئه بلدموع ووالدتها غاضبه من ما سمعته 

.

اميمه بحده:: جهزي هدومنا يا عزه احنا ملناش قعاد في القصر ده تاني يلا يا بنتي علي راي المثل الي خرج من داره اتقل مقداره 

.

.

.

.................

.

هنا بتعب واضح من نبره صوتها::والله يا فارس بقيت كويسه متقلقش كل حاجه تمام المهم انت يا حبيبي 

.

فارس:: انا بخير لو انتي بخير 

.

هنا قبلت يده::طيب انا بخير 

.

.

فارس ::انا هجوم ورايا مصلحه صغيره هخلصها واخدك نروح ارض الهنا ترتاحي وتريحي اعصابك شويه 

.

هنا::تمام يا حبيبي هستناك خلي بالك من نفسك 

.

.

قبل فارس رأسها وبعدها غادر 

.

.

...........

.

فوزي::انتي كبرتي ولا اي يام ياسين 

.

ام ياسين::فشر انا هفضل شباب طول عمري 

.

فوزي::طيب قومي جهزلنا لقمه كدا .

.

ام ياسين::تؤمر يا باشا 

.

.

دخلت ام ياسين المطبخ 

.

فوزي::الو وصلت لفين 

.

شاكر المحامي:: يا باشا التأجيل ده مش في صالحنا خالص الاوراق لو اتراجعت هتبان انها مزوره 

.

.

فوزي بشر::انا عايز تتنصح كدا وتلم الجلسه دي في صالحنا وحلاوتك هتبقي بلاخضر بلدولار يا متر

.

شاكر لمعت عيناه بطمع ::تمام يا باشا

.

..................

.

.

.

هنا بعد ان بدلت ملابسها واخذت علاجها جلست علي السرير لتنام ولكن رن هاتفها برقم غريب 

.

.

هنا::الو 

.

خالد::ازيك يا حبيبتي اتوحشتك 

.

هنا بخوف وتوتر::انت جبت رقمي منين انت عايز اي 

.

خالد::جوزك المصون فارس العربي في عربيته جنبله هتنفجر بضغطط زر من يدي المطلوب منك تاجي علي العنوان الي هجوله خلال ١٠ دجاجيج لو زادو هتكوني ارمله وهو المرحوم

.

.

.............

.

.

عزه::اهدي يا ماما انا اكيد همشي معاكي بس هروح اقول لفاتن كلمه واجيلك علي طول 

.

وضعت عزه هاتفها في جيبها وخرجت ولكنه لاحظت هنا تركض بسرعه لحقتها لمعرفه اذا ما كانت بخير ام لا 

.

.


                  


           


عزه تنادي علي هنا::مدام هنا استني 

.

.................

.

.

فارس ::عباس انا جبتلك الورق الي طالبته يعني خلاص كل الادله معانا مش محتاجين غير اننا بس ناخد احتياطتنا من شاكر وفوزي 


..

عباس::تمام يا باشا دي سيبهالي انا بقي 

.

.

زياد::وايه وعمك 

.

فارس::لا دي تخصنا احنا يا ولد عمي جوم بينا علي الجصر عشان نصفي الحساب 

.

.

.

اميمه اتصلت علي زياد

.

.

زياد استغرب::دي ام عزه

.

.

فارس::رد ليكون حصل حاجه 

.

.

زياد رد عليها ولكنها سارعت في الكلام::بنتي فين يا زياد مش كفايه اتقل قيمتنا هنا هي لو معاك خليها تيجي عشان نمشي 

.

.

زياد بأستغراب وحده ::في اي يا حاجه اميمه انتي بتجولي اي وبعدين عزه انا سايبها معاكي واي حكايه اتجل قيمتكو دي 

.

.

فارس انتبه لزياد ولكن رن هاتفه وكانت فاتن ::الو 

.

.

فاتن ::الحجنا يا فارس هنا وعزه مش في البيت 

.

.

تحولت ملامحه الي غضب وخوف وقلق وربما حده وغموض 

..

رمي الهاتف بقوه وغضب وبصوت عالي::والله ما راجع عنك يا فوزي انت والكلب خالد 

.

.

زياد عندما راي فارس في نوبه غضبه اغلق الهاتف ::في اي يا فارس 

.

فارس::هنا وعزه مش في البيت واظن ده كدا مبرر ان الست اميمه اتصلت تسأل علي بنتها 

.

.

.................

.

.

فاقت هنا وعزه ووجدوا نفسهم في مكان نظيف وجميل 

.

.

عزه بخوف::احنا فين 

.

هنا بضعف::معرفش انتي اي الي خلاكي تيجي ورايا 

.

.

عزه::كنت عايزه اعرف بتجري ليه خفت عليكي 

.

.

هنا ابتسمت بضعف وقله حيله::احنا لازم نخاف دلوقتي علي الي هيحصل فينا احنا واقعين تحت رحمه واحد مجنون 

.

.

عزن شعرت بلخوف وتمنت لو ظلت بجانب والدتها ولكنها ايضا تريد مساعده هنا فهي تبدو متعبه 

.

.

................

.

.

فوزي بعصبيه::انت اتجننت انت ازاي تخطفها 

.

خالد::زي ما سمعت وانا جلتلك جبل كدا كل واحد يلعب لوحده وانا خلاص خدت الي عايزه شوف انت بجي هتعمل ايه يا ...يا دكتور 

.

واغلق المكالمه 

.

خالد::دلوجت لازم اخلص من البلوه الي مع هنا 

.

.

.

.................

.

.

فارس بعصبيه وصوت عالي جدا::يعني اي محدش كان موجود وجت ما مشيت اقسم بأيات الله لو ما وصلتوا لاي خبر عنيها خلال ساعات لاكون موريكم النجوم في عز الضهر يلا شوفوا شغلكم 

.

القي فارس كلاماته علي الحرس الخاص بلقصر ثم وجه كلامه لزياد

.

.


فارس::يكون في معلومك لو فوزي ورا الموضوع ده انا هجتله ولو فكرت انك تراجعني هحجتلك معاه 

.

.

زياد بتوتر::نلاقيهم بس يا فارس نلاقيهم وساعتها اعمل الي عايزه 

.

.

.

دخل فارس وزياد القصر 

.

.

اميمه ببكاء::يا حبيبتي يا بنتي كان لازمتها اي جيتنا غير ان اتخطفتي واتقلت قيمتنا وكرامتنا 

.

.

فاتن بحزن كبير::اهدي يا خاله والله هيرجعوا الرجاله ماعيسكتوش

.

.

اميمه::اااااه يا بنتي 

.

.

فارس بهمس لزياد:: انا طالع اوضتي شوف الدنيا هنا في اي وهدي ام عزه 

.

.

زياد بحزن::تمام 

.

.

...................

.

.

صعد فارس غرفته اغلق الباب وسمح لدموعه الخروج من محجرها يبكي ليس ضعفا ولكن خوفا عليها خوفا علي حبيبه فؤاده التي سكنت روحه وها هي الان لا يعلم عنها شئ ولكنه اقسم علي عودتها في اقرب وقت لن يسمح بغيابها او اذيتها 

.

بكي الفارس علي ضياع اميرته غرفتهم اصبحت موحشه بدونها 

.

بكي لثالث مره في حياته بعد موت والديه وحادثه فاتن ها هو يبكي مره اخري لاجلها فدموعه لن تجد اعز منها 

.............................


       


           


زياد بعصبيه::انتي كيف تطاولي وتجوليلهم الحديد الماصخ ده وانتي عارفه انه كدب وانا عمري مبصلك يا بت عمي 

.

.

ايه بتوتر وخوف::ا..انا مجصدش هي الي فهمت غلط 

.

.

اميمه ::فهمت غلط اي انتي كلامك كان واضح وباين انا مش عايزه غير بنتي وابقو صفوا خلافتكم مع بعض اتجوزا اطلقوا اعملوا الي عيزينهم بس بنتي ترجعلي 

.

.

زياد بحده::هترجع بعون الله وكل من جال كلمه هيتحاسب عليها 

.

.................


.

.

.

حسن بتوتر::يا باشا انا الاوضاع اهنه متوتره وخايف ليطولنا الشك 

.

.

فوزي بحده::حسن صرف نفسك انت وبنتك انا مش فضيلكوا كفايه المصيبه الي انا واقع فيها 

.

.

اغلق فوزي المكالمه في وجه حسن 

.

.

حسن بقلق::اعمل اي لازم احاوط نفسي لشك يطولنا وساعتها هجول علي نفسي يا رحمن يا رحيم وفارس مش هيعمل حساب اني اخو ابوه لو عرف حاجه من الي عملانه يا وجعتك المربربه يا حسن

.

..

..............

.

.

دخل عليهم خالد ومعه صينيه الاكل 

.

.

خالد::يلا يا عروستي عشان تاكلي 

.

.

هنا بهمس لعزه::مش قلتلك مجنون 

.

.

عزه بشجاعه::رجعنا لاهلنا والا هتروح في ستين داهيه 

.

.

خالد بحده::الستين داهيه دي هتروحيها انتي لو مجصرتيش لسانك حجك عندي طالجه واحده بس فسكتي احسنلك 

.

.

ثم وجه حديثه لهنا مع تغير نبرته الي اللين::يلا جبتلك اكل زين عشان تشبعي يلا يا عروستي

.

.

هنا بأشمئزاز::متقولش عروستك دي انا مرات فارس العربي 

.

.

خالد بتعصب::متجوليش الكلمه دي تاني انتي عروستي وهتكوني مرتي انا فاهمه 

.

.

هنا بشجاعه::حطها في ودانك انا مرات فارس العربي زينه الرجال كلها الي انت متقدرش ترفع عينك فيها ولا حتي تحصل الضافر الي بيطير منه 

.

.

لم يتحمل خالد وقام بصفعها بقوه كبيره جعلت الدماء تخرج من انفها 

.

اصيبت عزه بلخوف وخالد تراجع 

.

.

خرج خالد وترك هنا التي ينزف انفها وعزه التي تملكها الخوف والهلع علي هنا وايضا من هذا المجنون 

.

.

......................

.

.

حل الليل 

.

.

فارس وهو يتابع تسجيل الكاميرات .

.

رئيس الحرس::ده الي جدرنا نوصله يا باشا ونمره العربيه هتكون معروف مكانها بكره الصبح والرجاله متابعين كل تحركات فوزي 

..

.

.

فارس بصوت بارد وحاد::اي جديد يوصلني 

.

.

رئيس الحرس::اومرك يا باشا بعد اذنك 

.

.

بعد ان خرج نظر زياد الي فارس بتسأل::هنعمل اي دلوجتي اليوم خلص ومقدرناش نوصل للكلب الي اسمه خالد 

.

.

فارس::الي خلاني اتجنن ان فوزي ملهوش علاقه بلموضوع ده بس كيف وكل تحركاتهم كانت مع بعض 

.

.

زياد::المشكله ان حتي ايه وحسن ملهمش صالح هما كمان

.

.

فارس::كل حاجه هتبان بس هما يكونوا بخير 

.

زياد بحزن::يارب عزه تعبانه اصلا ربنا يرجعهم بسلامه 

.

.

.

..................

.

.


خرجت الممرضه من غرفه هنا وعزه وبعدها دخل خالد 

.


خالد::انتي بكره هتعاودي لامك تاني بس حسك عينك تجولي اي حاجه من الي شفتيها دي والا نهايتك هتكون جريبه انا مش عايز شوشره ولا مزاجي يتعكر لان هنقضي انا وعروستي شهر العسل ..اسيبك بجي ترتاحي يا حبيبتي 

.

.

.

بكت عزه من خوفها اما هنا فكان وجهها بارد من اي تعابير 

.


هنا احتضنت عزه::هيلاقونا متقلقيش 

.

عزه::انتي مسمعتيش قال اي هيرجعني بكره لكن انتي لا انا لا يمكن امشي وسيبك ابدا 

.

هنا بضعف::لا لازم تمشي عشان هما يعرفوا يلاقوني يا عزه 

.................


.

.

.

تأخر الوقت صعد فارس وزياد غرفهم بعد تعب كبير حل بهم اليوم 

..

زياد تنهد بضعف::يارب رجعهالي سليمه يارب عديها علي خير يارب احفظهالي يارب 

.

.


اما بطلنا فبعد ان قضي صلاه الحاجه والدعاء الي الله 

.

فارس::دي هي الي ليا في الدنيا دانا محلتيش غيرها يارب ومش عايز غيرها يارب تكوني بخير يا بنت البندر

.

.

.................


.

.

في الصباح دخل خالد عليهم بهمجيه وصوت حاد::خدوها علي العربيه وغطولها عينيها كويس اما انتي يا هنا فحسابنا بعدين عشان الاكل الي متلمسش ده 

.

.

.

بسرعه كانت عزه مكبله ومغمضه العينين شعور مختلط راودها بين خوف وقلق وفرح وحزن 

.

فهي فرحه لانها عائده الي والدتها ولكن حزنها وفرحتها لم تكمل فهنا بمفردها مع ذلك المختل ولكنها اقسمت انها ستساعد في العثور عليها 

.

.

.

.

.

ساعه وكانت عزه ملقاه امام القصر وذهبت السياره بعدها بسرعه البرق 

.

.

الحارس::الحجوا انسه عزه رجعت 

.

.

وصل الخبر لفارس وزياد الذين اسرعوا في النزول لها 

..

وفارس الذي كان لديه امل ان تكون معشوقته معها ايضا وينتهي هذا الكبوس البشع

.

.

زياد بلهفه عاشق وخوف علي محبوبته ذهب بسرعه لها ولكنها ما ان رأته حتي اغمي عليها بين يديه

.


....................

Report Page