💗

💗


- قلق الفصل الثالث عشر - 


                      


( لسه انت كنت في بالي حالا من مفيش من بعدي عايش ولا مش عارف تعيش دانا من كتير سبتك وحاسس انك انت مسبتنيش ميهمنيش مين الي سايب فينا مين واحده النتيجه انا وانت طالعين خاسرنين ).

.....

.

.

.

.

كانت هنا تري كابوسا واستيقظت علي صرخه كلمعتاد 

.

.

فارس بقلق::لا كدا كتير مالك يا هنا في ايه بلظبط

.

هنا اعتدلت وطمأنته::مفيش يمكن عشان نايمه في العربيه نومه مش مظبوطه

.

.

فارس بشك::متأكده 

.

.

هنا::ااه متأكده 

.

فارس::طيب جومي كلي انتي نمتي قبل مالاكل يوصل 

.

هنا::ملياش نفس قولي زياد هيجي معانا ولا احنا هنروح علي طول 

.

فارس وهو يقود السياره بدون ان ينظر لهنا::الي يريحك عايزه نجعد شويه في القاهره عادي عايزه نروح دلوجتي مفيش مشكله 

.

.

هنا بخجل::اقولك حاجه بس متفكرش تفكير مش كويس 

.

فارس بأبتسامه علي خجلها::خير يا ست البنات

.

هنا بخجل كبير فهي لم تعتقد انها ستنطق هذه الكلمات في يوم من الايام::عايزه نروح ونقعد في اوضتنا وبعدها انام وانا في حضنك يمكن الكوابيس دي تختفي 

.

فارس مازحا::يا بت جولي انك عايزه تنامي في حضني مش تجبيها في الكوابيس

.

هنا::لا والنبي انا مش هنام معاك انهارده بقي هروح انام مع فاتن او اقولك نام انت في مكتبك وانا في اوضتي 

.

فارس ::هههه والله العظيم مجنونه ثم حطي في عجلك من دلوقتي ولبعد ميه سنه مفيش بيات الا واحنا علي سرير واحد لو حتي بينا مصانع الحديد فاهمه 

.

هنا بابتسامه::فاهمه

.

.

.........

.

.

زياد::الف حمد الله علي سلامتك يا حاجه اميمه

.

اميمه::الله يسلمك تعبناك معانا علي الفاضي يابني 

.

زياد::اباي متجوليش اكده ثم انتي لساكي جايله ابنك كيف متعبش معاكي 

.

عزه::الله عليكم وعلي رمنسياتكم خدو ارقام بعض بقي 

.

.

زياد نظر لها ثم الي اميمه::يا خاله رقمي مع بتك لو في لي وجت احتاجتوا حاجه انا رجبتي سداده 

.

اميمه::الله يكرمك يبني انا هدخل اوضتي بقي ارتاح واسيبكم مع بعض شويه 

.

.

عزه بهمس::تسلميلي يا ماما كلك ذوق هتبهدل دلوقتي 

.

.

زياد بعد ان دخلت اميمه غرفتها::هتعقلي ميتا 

.

عزه::منا عاقله يا دكتور 

.

زياد بجديه::بصي يا عزه دلوجتي في شويه حاجات تحطيها في بالك انا دلوجتي خطيبك وكلها شهرين تلاته وهكون زوجك عايزك تهدي وتفكري تفكير ناس كبيره مش شغل اطفال مش هلاحقك عليكي انا

.

عزه::انت زعلان عشان عرفت اني وديت ماما المستشفي علي سبب تافهه

.

زياد::ابدا ولا عمري هزعل منك في حاجه تخص الوالده بس عايزك تكوني معاي علي اتصال دايما وانتي عارفه ان المسافات هتبعدنا شويه بحكم المكان بس انا هكون معاكي دايما وان شاء الله هيعدي الوجت وهتكوني معايا ساعتها هجولك علي باقي الكلام 

.

عزه بتوهان::يعني اي كلامك الي قبل كدا 

.

زياد::كلام اي

.

عزه::بتاع شهرين تلاته ونتجوز دي 

.

زياد::ان شاء الله وهفهمك كل حاجه يا ست الكل استأذن انا بجي 

.


            


.

.

عزه::لا استني يا زياد 

.

زياد وقف وابتسم لسماعه اسمه من صوتها الجميل::اي ده مجلوليش ان اسمي هيكون جميل اكده 

.

عزه بخجل::استني اقعد شويه 

.

زياد::يا ايه

.

عزه::يا زياد 

.


                  


           


.

زياد::الله امال فين دكتور بسرعه اكده رفعتي الالقاب 

.

عزه::معلش اصل انا لساني متبري مني فرفعت التكليق بدري بدري

.

..

.

.

..............

.

حل الليل علي صعيد ابطالنا

.

هنا::اشمعنا جينا هنا يا فارس

.

فارس::انا عايز اختلي بيكي يا ستي في ارض الهنا 

.

هنا بخجل::فارس ممكن نقعد نتكلم شويه

.

فارس امسكها من يدها وقعدها علي رجله::ها يا ست البنات جولي نتكلم في ايه 

.

هنا بخجل::يعني الراجل الي انا متجوزاه دلوقتي في حاجات معرفهاش عنه يعني مثلا بيحب ايه بيكره ايه يعني كان بيحب قبلي كان يعرف بنات قد ايه

.

قالت هنا اخر كلماتها بلكثير من الغيره الواضحه 

.

فارس بأستفزاز::والله انا راجل وسيم وحلو وهيئه وعيله فطبيعي اكون محط انظار بنات كتيره

.

وقفت هنا بغيظ::فارس مش تستفزني 

.

فارس وقف بابتسامه مستفزه::استفزيتك بأيه 

.

هنا بغيظظ كبير وغيره ظاهره جدا::محط انظار اصلي وسيم وحلو ومش عارفه ايه 

.

فارس::ههههه يا بنت الهبله 

.

هنا::لا والله 

.

فارس جذبها من خسرها::كل دي غيره علي

.

هنا بهمس وخجل::لو مغرتش عليك هغير علي مين يعني 

.

.

فارس بهيام::يابوووي داحنا بنجول كلام حلو جوي جوي يدوب البدن يا هنايا

.

هنا بخجل::مانت الي بقيلي في الدنيا دي فاكيد لازم اقولك كل الي في قلبي

.

فارس اقترب منها وباسها من خدها ::انا بحبك جوي جوي يابنت البندر 

.

هنا::وانا كمان 

.

فارس::وانتي كمان ايه 

.

هنا ::وانا ....

.

قاطع كلامها رنين هاتف فارس 

.

فارس::اووووف يادي الحظ العفش

.

.

فارس::خير يا خالهة سعاد 

..

.

سعاد::يا ولدي زياد عوج جوي ليه اكده 

.

فارس::تلاجيه في الطريج يا خاله هخليه يتصل بيكي يطمنك

.

سعاد::ماشي يا ولدي مع السلامه

.

.

هنا ::ههههههه ملكش حظ في الكلمتين الحلوين الي كنت هقولهملك

.

فارس::محنا فيها يا ست البنات جولي

.

هنا::لا خلاص فات الاوان دلوقتي اقعد وقولي يا سي فارس حبيت كام واحده وعرفت كام واحده 

.

فارس::مش فاكر ٥٠ باين او ٧٠ حاجه زي اكده 

.

هنا بغضب::لا والله طيب ابعد عني بقي كدا لو سمحت قال ٥٠ او ٧٠ كنت خليهم ١٠٠ وقفل العدد احسن يا استاذ فارس

.

فارس ضحك::هههه استهدي بلله بس هجولك حاجه

.

هنا بغضب::فارس انا هاديه اهو انت بس الي فرحان وفخور قوي وانت بتتكلم وكمان مش عايزاك تقولي حاجه يا بتاع البنات

.

فارس مسكها من ايديها وقعدها جنبه::والله وحياه هنا عندي ماحبيت ولا عرفت معني الحب غير علي يدك وانا مش بتاع بنات انا بتاعك انتي بس يا هنايا 

.

.

هنا::يا سلام يعني مش حبيت قبل كدا وانت فعلا حلو وقمور وحتت سكر و...

.

فارس::بس بس كفايه كدا والله انا ما حبيت غيرك ولا ناوي احب غيرك 

.

هنا::اصلا مش هسمحلك تحب غيري دانا اموتك 

.

ثم نظر اليها مطولا ((وسكتت شهرزاد عن الكلام ))

.........

.

.

زياد دخل القصر 

.

.

سعاد بلهفه::يا مرحب بنواره الدار 

.

زياد::اي يامه انا جاي من السعوديه 

.

سعاد::بس يا واد خلاص حبيت القاهره وخطفتك مننا

.

زياد بهيام::خطفتني جوي جوي يامه وحبيتها جوي جوي 

.

سعاد ضربته بخفه علي كتفه::جرا ايه يا زياد جنيت ولا ايه 

.

.

حسن دخل عليهم::كيفك يا زياد

.

.

زياد::الحمد لله يا عمي بخير 

.

حسن::اي مختفي انت وولد عمك فين معشفكمش 

.

زياد بأقتضاب::موجودين 

.

حسن::طيب تعاله معاي المكتب عايزك في كام حاجه تخص الشغل

.

زياد::فارس مش اهنه ومينفعش ندخل المكتب وهو مش موجود


       


           


حسن::جرا ايه يا زياد نسيت اني عمك ولا اي 

.

زياد::منستش زي مانا مش ناسي الاصول الي بتجول مينفعش ندخل مكان وصاحبه مش موجود 

.

.

حسن بغيظ::علمني الادب كمان يا زياد

.

سعاد::زياد اكيد ميجصدش يا حسن 

.

حسن::لا واضح وواضح تربايتك فيه زين يا سعاد 

.

.

زياد بغيظ مكتوم::عمي شوف انت عايز تجعد فين وانا جاهز 

.

.

حسن::هستناك في الجنينه 

.

.

خرج حسن 

.

زياد::اووف عكرلي مزاجي

.

سعاد::استحمل يا ولدي مهما كان عمك المهم دلوجتي روح شوف هو عايز اي وبعدها نتكلم في موضوع حبك للقاهره ده 

.

.

زياد::حاضر يا ست الكل

.

.

...........

.

.

فوزي::انتو الاتنين اعتمادي عليكوا ٤٠ في الميه بس 

..

.

خالد::اعتمادك علينا يا باشا مش ضروري اكده دا حتي معداش ٥٠ في الميه

.

.

فوزي::العبه دي خيوطها متوزعه يا خالد منها عليك انت وام ياسين ومنها علي باقي الاطراف الاخري

.

.

ام ياسين::انا تحت طوعك يا باشا 

.

فوزي:وهو ده الي انا عايزه بلظبط 

.

.....................

.

طارق::يبني استهدي بلله دانتا لسه في بدايه عمرك 

.

انس::لا انا كل ما افكر في الموضوع اكتشف اني فعلا لازم اخطبها 

.

طارق::كلمت اهلك

.

انس::لا اهلي ولا اهلها ولا حتي هي بس انا لازم اتاكد من حاجه الاول وبعدها اكيد هيكون في كلام جد 

.

.

....................

.

.

هنا::يا فارس ابعد 

.

فارس::انا مرتاح اكده 

.

هنا::وانا مش مرتاحه 

.

فارس::لا مرتاحه

.

هنا::يا فارس الاكل هيتحرق 

.

فارس وهو يزيد في عناقها من الخلف::يا ستي انا جوزك ولازم تعملي الي يريح جوزك 

.

.

هنا::يا سلام عليك وعلي خفه دمك فارس ابعد بجد 

.

فارس بعد عنها::اهو يا ستي ارتحتي .

.

.

هنا ::ايون ارتحتي 

.

.

خرج فارس من المطبخ وجلس علي المقعد وشغل التلفزيون 

.

جاءت هنا من وراءه وقبلت خده ::علي فكره انت قماص 

.

.

ثم عادت مره اخري الي المطبخ 

.

ابتسم فارس وقال بصوت عالي::يارب بحبها يارب 

.


وقضوا مساءهم الخاص بهم الذي تحولت فيه هنا الي مدام هنا فارس العربي فكانت كلاميره التي توجت ملكه علي عرش فارسها

.

.

.

.

جاء الصباح ويحمل يوم جديد مليئ بلاحداث والتدابير 

.

.

................

.

ايه::خلاص يا فوزي بيه كل حاجه تمام

.

فوزب::ام ياسين هتدخل القصر انهارده وتزرع اول بذره شك في قلب هنا خلي بالك من وجود اي حد معاها 

.

.

ايه::بجولك اي يا باشا خليها لبكره حكمن انهارده فارس شكله هو وهي مهيجوش القصر غير متأخر 

.

فوزي::اوووف خلاص اقفلي دلوقتي لما اشوف هعمل اي 

.

.

Report Page