🖤

🖤



البارت الاول

الشخصيات


فارس ::رجل الصعيد الاول عنده ٢٩سنه معاه كليه سياسه واقتصاد انسان انطوأي جدا بعيد كل البعد عن الحياه السعيده كل همه شغله والمدينه الي بيحكمها بعد موت والده غامض جدا نظرته مبهمه للكل افكاره صعب حد يعرفها وصعب حد يتوقع ردود افعاله هو طويل ١٨٦سم عينه سوداء شعر كثيف مهندم دائما جسد رياضي جدا لا تخفيه حتي عبائته الواسعه

.

.

هنا::دكتوره علاج طبيعي عندها ٢٥سنه شعرها سلاسل دهب طويل جدا عنيها عسلي فاتح رقيقه ولكن قويه وجريئه مبتخفش من اي حاجه علي الرغم من هيئه جسمها الضعيفه والنحيله الا انها شجاعه بتحب شغلها وشاطره فيه جدا رغم صغر سنها

.


                     


دكتور فوزي::عم هنا عنده ٥١ سنه رجل جشع بيعبد الفلوس وبيكره هنا جدا لانها رفضت يكون هو الوصي علي كل اموالها بعد وفاه اهلها وبيحاول بكل الطرق يكسبها عشان فلوسها

.

.

زياد::ابن عم فارس عنده ٢٧سنه يعتبر دراعه اليمين شخصيته مختلفه تمام عن فارس هو شخص اجتماعي مقبل علي الحياه وبيشتغل دكتور في جامعه القاهره بجانب شغله مع ابن عمه

.

.

فاتن::اخت فارس عندها ٢٠ سنه اخت فارس عندها عجز في رجليها اليمين حياتها كلها تقريبا في اوضتها لانها مبتحبش حد في القصر بتاعهم غير اخوها وابن عمها زياد وداده لبني ومرات عمها سعاد

.

.

سعاد::ام زياد ست طيبه جدا عندها٤٤ وبتحب فارس واخته زي ولادها مرات عمهم وفي نفس الوقت خالتهم


                     


.

حسن::عم فارس وزياد عنده ٥٨ شخص متسلط همه في الحياه تجميع الفلوس وبس غلي الرغم من حبه لعيلته الا ان الفلوس رقم واحد عنده

.

لبني ::دي الداده الي فضلت مع فاتن معظم وقتها من ساعه حدثه رجليها ست في منتهي الطيبه وليها دور في الروايه مهم

.

أيه ::بنت حسن زي ابوها في كل حاجه الان انها مفيش في قلبها رحمه ومش مفهومه ممكن تأذيك وفي نفس الوقت تبينلك قد اي هي بتحبك عقربه بمعني اصح عندها ٢٢ سنه

.

.

.

..

.....................................

..


فارس الصعيد للكاتبه(ريهام محمد) - البدايه الفصل الاول - الصفحة 2

من قبل Reham0hassan

8-10 دقيقة


                     تنوية قبل تقرا:

(اترك رقم الصفحة الموجود بجانب رقم البارت لانه غير مهم بالنسبة لك هو فقط لعمليات حسابية معقدة لن تهمك ولاتعني ان الرواية ناقصة صفحات)                    


احياءا لذكري قلب قد عاني كثير ولم يلقي بعد لذه الحب او ينعم برومانسيه العشق قلبا عاني في التمسك بأشياء ليست من حقه ...

.

.

......

.

.

.

...

((هنا)) البطله بتتكلم بلهجه اهل القاهره ام باقي ابطال القريه يتحدثون اللهجه الصعيديه فتخيلوهم.

في احدي قري الصعيد وضعت قدمها في هذا المكان الجديد عليها كليا حاولت التملص من هذه المهمه ولكن عمها اصر عليها ان تذهب ولم تستغرب ابدا ذاك الاصرار فهي تعلم نواياه

.

هنا:"يارب اكفيني شر المكان ده ربنا يسامحك ياعمي كل ده عشان تعاقبني رمتني اخر الدنيا

.

دخلت هنا الي شقتها الجديده التي ستجلس فيها مده عملها بهذه القريه


                     


............................

.

.فاتن بلهجه الصعيديه::انا زينه ياخوي انت بس الي مكبر الموضوع

.

فارس بصوته الاجش الخشن::قلنا مش كويسه يا فاتن بقالك اسبوع من غير علاج

.

فاتن::اباي عليك يا فارس عاد ما الدكتوره جايه انهارده اها اساسا مش حاسه بوجع صدقني


                     


.

فارس بصوت غاضب::الهانم متأخره كان احنا بنشتغل حداها لا وواخده مبلغ كبير فوق تأخيرها ده كمان

.

فاتن::هدي خلجك ياخوي وروح علي شغلك واكيد البلد جديده عليها عشان اكده اتأخرت

.

فارس::انا هروح لكن انتي عارفه لو احتجتي حاجه اتصلي او جولي للحاجه لبني او عمتك سعاد

.

فاتن ابتسمت::من عيوني يا خوي

.

.

.

مشي فارس بخطواته الواثقه وعيونه البارده المظلمه يمشي في قريته بكل حزم وقوه تبث في قلوب الجميع هيبته والخوف منه

.

.

.

.......................

هنا واقفه تعدل خصلات شعرها علي شكل زيل فرس وهي ترتدي بنطال جينز ابيض وبلوزه وردي مع حذائها الرياضي الابيض الذي تمتلك منه عدد لا نهائي وحقيبه عملها تظهر جمالها الاخاذ والساحر هي ايه في الجمال مهما ارتدت بسيطه ناعمه وجميله

.

.

نزلت من شقتها الي مكان عملها الجديد قصر العربي الذي ستتابع فيه حالتها وهي فاتن العربي لمده ١٠٠ يوم ضمن عقد اجباري لها شئ استغربته جدا لانها اول مره تتعرض لهكذا حاله لكنها قررت امضاء العقد لاخذ استراحه من عمها

..

.

واثناء عبورها للطريق لايقاف وسيله موصلات كانت ستصتدم بسياره

.

هنا بغضب::اي ده اي قله الادب والذوق دي

.

.

توقف الجميع وتوقف الوقت وتوقف الناس فكانت كلمتها موجه لفارس الصعيد

.

.

نزل فارس من سيارته وعلامات الغضب باديه علي وجه

.

.

هنا بمنتهي الشجاعه::واضح انك مكنش المفروض تاخد رخصه السواقه دي ماشي تخبط في خلق الله زي ميكون البلد بلدك

.

.

لما يشهد مثل هذا الجمال هذه العين الثاقبه الجريئه والشجاعه استعاد رابطه جشأه وتحدث بمنتهي البرود::البلد بلدي فعلا

.

هنا بأنفعال::في قانون مين انت المفروض تعتذرلي دلوقتي حالا والا هوديك القسم واعملك محضر

.

ركب سيارته بمنتهي الهدوء وادار المحرك ونظر لها::العبي بعيد يا شاطره

..

اشتعلت جمرات غيظها منه وظلت تنعته بأبشع الالفاظ اما من كانوا ينظرون لهم كانو يتوقعون نهايتها ولكن ماحدث ليس في الحسبان

.

.

وصلت هنا بعد نصف ساعه مكان عملها الجديد تفاجأت من ضخامه هذا القصر ومن الحديقه المذهله المحيطه به استعادت ثباتها ودخلت الي عرين الاسد

...

...............

في مكان اخر حيث يقف الفارس وعقد حاجبيه وعينيه التي تكاد تخرج نار منهم ::بنت البندر ولسانها الي طول علي وانا كيف البجف واقف مدفنتهاش بأرضها

..

زياد ::جري اي يا ابو الفوارس ساكت من وقت ما جيت وعيونك يلي عطج شرار حصل حاجه ولا اي

.

فارس بثبات::في وجوه جديده في البلد وانا معرفش يا زياد

.

زياد::وجوه جديده كيف

.

فارس:: زي ما سمعت في ناس جديده دخلت البلد عايز كل المعلومات عن اخر حد رجله دخلت البلد يا زياد

.

زياد بأستغراب::تمام بس هو في حاجه يعني

.

فارس بصوت يكاد يسمع::والله وتربايتك من دور وجديد علي يدي يا بنت البندر

.

..............

..

فاتن::انا حبيتك جوي جوي يا هنا

.


                                 


                   


هنا بابتسامه::انتي الي روحك حلوه يا فاتن وان شاء الله قريب جدا مش هتحتاجي اي جلسات

.

فاتن بحزن::اي دكتوره كانت تيجي تجول كلام يسم البدن

.

هنا::احنا بقي العكس عايزين يا ست فاتن ننسي الكلام ده خالص ونركز في ١٠٠ يوم دول وننهي كورس العلاج بتاعك وان شاء الله بعدها هتمشي زي الفرسه

..

.

فاتن::هتتأخري كل يوم زي انهارده يا دكتوره

.

هنا تذكرت حادثه الصباح وقالت بغضب غير مسموع::والله يا فاتن لو قابلت اشكال قليله الذوق زي الصبح كدا هتأخر

.

.

فاتن::بتقولي حاجه يادكتوره.

.

هنا::لا ابدا وبطلي كلمه دكتوره دي احنا بقينا صحاب خلاص

.

فاتن بأبتسامه::كان نفسي يكون لي صاحبه من زمان

.

هنا::انتي عامله الحادثه دي من امته

.

فاتن وعلمات الحزن ظهرت عليها::من ٦ سنين

.

هنا حاولت تلطف الجو::ياااه دانا لو كنت جيت بقي بدري شويه من سنتين تلاته كدا كان زمانك بتمشي زي الفرس علي قولكم

.

فاتن ضحكت::نصيب انك تيجي في الوقت ده سبحان مسبب الاسباب

.

هنا::طيب يا فتون انا همشي دلوقتي وعلي معادنا بكره ان شاء الله

.

دخلت لبني عليهم::ست فاتن الغدا جاهزز

.

فاتن::حماتك بتحبك جوي يا هنا لازمن تتغدي معانا

.

هنا بأبتسامه::لا معلش اعذريني بجد يا فاتن مينفعش

.

فاتن::اباي ازعل منك عاد

.

هنا باستسلام::تمام المره دي بس عشان يبقي بينا عيش وملح

.

فاتن ضحكت::لا ان شاء الله المرات تيجي كتير قوي

.

هنا ابتسمت للطافتها

.

....................

فارس في مكتبه جالس ويضع قدم فوق الاخري ويفكر فيها::كيف قدرت ترفع عنيها الجوز فيا بكل الجرأه والشجاعه دي حتي لون عنيها كيف العسل الصافي وخلاجاتها الي خلت عيون الكل عليها

.

فجاه تحدث بصوت عالي::يمين الله اقلع عيون اي حد يطلع عليها بطرف عينيه حتي

.

.

زياد::لا اله الا الله فارس انت زين

.

فارس تحمحم في احراج::قوم علقصر فاتن اكيد مستنيه عشان ناكل ويا بعض

.

زياد::قسم بلله انت كانك جنيت انهارده يا فارس

.

فارس ببرود::لسانك عايز قطعه

.

زياد::احمم عيب ولد عمك انا

.


فارس بغضب::خلينا نمشي من اهن حكمن اليوم ده مش بينله خير

.

................

.

فاتن::يعني احنا بينا حاجات مشتركه كتير

.

هنا بابتسامه::انتي جميله قوي يا فاتن

.

فاتن::الله يعزك

.

هنا كانت لسه جايه تتكلم قاطعها دخول شخصين

.

.

زياد ::المكان منور .

.

فارس انتبه لكلام زياد ::تقصد اي

.

زياد::شوف الي جاعده مع اختك

.

فارس نظر الي مكان جلوس فاتن سبحان الله ظهرت جدامي من غير ما دور عنيها بس هي بتعمل هنا ايه مش خايفه بعد الي صار بينا

.

.

فارس بصوته الاجش ::فاتن

.

.

هنا بعيون فيها حده وغيظ::مش تقولي يا فاتن ان في ناس غريبه جايه كنت مشيت بدال ما دمي يتحرق كدا

.

.

(فاتن وزياد مش فاهمين حاجه)

.

فارس بغيظ من اسلوبها لن يسمح لها بتجاوز جديد واهانه له امام عائلته::مش تقولي ان في ناس دخلت بيتي يا فاتن مش يمكن ميعجبونيش واطردهم

.

.

هنا اقتربت منه::احترم نفسك انا لو كنت اعرف ان البيت ده لواحد همجي زيك مكنتش دخلته انا دخلاه عشان اشوف شغلي لكن بعد ما عرفت انه ليك عمري مهدخله تاني

.

.

فاتن تدخلت حاولت تخفف من حده الموقف الذي لا تفهمه::بشويش يا جماعه دي الدكتوره الجديده يا فارس

.

.

فارس بعيون تنظر لها بحده كلصقر::هي كليه الطب بجت بتلم ولا اي عاد

.

هنا اغمضت عيناها وابتلعت اهانتها::كليه الطب لو كانت بتلم كان زمانك اول واحد فيها ...انا همشي يا فاتن واسفه كورس العلاج انتهي هنا لاني مش هقبل اي اهانه ليا

.

.

اخذت هنا حقيبتها وذهبت من امامه بمنتهي الشموخ

.

.

الجميع في دهشه

.

زياد وهو فاتح فمه من الدهشه::عليا الطلاق لو حد قالي اني هشوف الي شوفته فيوم من الايام لكنت طخيته عيارين علي كذبه

.

.

فاتن وهي تحرك الكرسي الجالسه عليه::الله يسامحكم

.

.

فارس وعيونه تشتعل نار فهي في كل مره تلقي بكلماتها السامه عليه ولا تكترث في اي موقف هم او امام من ثم تذهب كلرياح

.

.................

في المساء

.

جالس في غرفته يفكر كثير في هذه الجنيه الصغيره التي قلبت يومه وحياته في خلال ساعات ماذا يفعل بها الان ايعاقبها علي تطاولها معه واهانته التي لا ينساها ام يسامحها من اجل اخته التي بكت له قائله انها احبتها وانها تري شفائها علي يدها وان الله بعثها لها

انه في موقف صعب جدا ولكن اكثر ما يدور في عقله من اين لها كل هذه القوه والشجاعه الا تخافه كلجميع الا تخاف من عينيه السوداء

.

لا انها بلتأكيد لا تخاف فهي تنظر لي بكل قوه وكانها تتحداني

.

.

......................

جالسه في شرفه شقتها الجديده

...

هنا::ايوه يا اميره لا انا جايه بكره ان شاء الله مينفعش اقعد في البلد دي تاني خالص

.

.

اميره صديقتها:: والشرط الجزئي

.

هنا::هتصرف فيه ...تصبحي علي خير دلوقتي

.

....

............................

.

ايه ::مين الحيه الجديده الي دخلت قصرنا دي يابوي

.

حسن وهو ينفث دخان سيجارته::دكتوره المشلوله الجديده

.

ايه بتأفف::معيجيش من ورا فاتن دي غير المصايب

.

حسن::متخافيش مش عاد ليها دخله للقصر ده تاني اتخانجت ويا فارس

.

ايه بخبث::يكون احسن ليها برضوا

.

.

.........................

الساعه ١١ مساءا

.

كانت هنا انهت تجهيز حقيبتها ودخلت لتنام

.

ولكن وجدت بابا شقتها يطرق بقوه جعلتها تخاف للحظه ولكنها تشجعت

.

هنا::مين

.

لا يوجد رد

.

فتحت هنا الباب وفي لحظه وجدته يقف امامه بعبائته السوداء وهيئته الغامضه

.

هنا بذهول ::انت ازاي تدخل كدا انت بتتهجم عليا كمان

.

.

فارس بصوت قوي::جاي اقولك كلمتين حطيهم حلقه في ودنك..

...


Report Page