🖤

🖤


"عاشقي الغامض"

"الجزء الثاني"


في آخر اليوم .. الشلة كلها واقفين مع بعض قدام بوابة الكلية .. و زياد واخد تيا وحدهم ع جنب ..


زياد : بفكر كدة أعدي عليكي إنهاردة بليل نخرج 

تيا : سووبر.. فيين بقق ؟؟

زياد : انا الصراحه لسة مظبطش المكان و كدة او انا معرفش احنا هنروح فين أساساا !

تيا : مش لازم ع فكرة نروح حته غالية او فخمه .. يكفيني مثلاا ان احنا نتمشي ع الكورنيش و ناكل لب و ترمس و درة و ايس كريم و عصير مانجا و نضرب علبة كشري و .... 

زياد : هييييي .. كفايهه ده لو مطعم ارحم و ارخص .. 

تيا : ما انا بشوش عقلك بس طلعت ذكي

زياد : من يومي ي اما

تيا : طب بطل عبط و خلينا نرجع نقف مع الباقي ..

زياد : تمم يلاا


( يرجعوا يقفوا معاهم و هم ماسكين في أيد بعض .. )


تيا : اي ي شبب اي الحوار ..؟

اروي : بنهبل ك العادة يعني .. 

تيا : اتس اووكاااي ي حبب السنين ي اللي قربتي تتمي ال 21 ي أروبة 

اروي : يس يس.. 2Day's Left 

مصطفي : إحلفي !! هو بعد بكرة ؟!!

اروي : احييييه ي مصطفي أنت نسيت !!!

مصطفي : يعنييييي.. 

اروي : حاضر حاضر 

حور : اخس اخس ي طفطف انا توقعت انك تبقق مجهز مفاجأة و كدة .. و انا جبت الهدية اصلاا خلاص 

مصطفي : بتهدي انتي الموقف كدة ؟؟!

حور : شوور ي بني امال !

عمر : اووه و جايبة هدية اي ل اروي؟؟

حور : و انت مالك ؟!

مصطفي & زياد : اووووووووووووه !!

تياا : اين الجبهة انا لا أراها🤭؟


( يبص عمر ل حور بغيظ و ضيق .. )


عمر و يبدء ينفعل : هو انا سألت في اي يعني ي حوور الله !!

حور : سألت ف شئ ميخصكش ي عمر !! 

مصطفي : اوووب الدنياا هتولع انهارداا

تبرق اروي ل مصطفي : مصطفيي !! 

مصطفي : اييي ؟!

عمر : طيب ردي عليااا كوييس شوياا !! انا بقيت اضايق بجد من طريقتك معاايا ؟!! .. فيي ايي هوو ااناا أذيتك في حاجةة ي بنتي ؟!!!

زياد : مافي اي يعني يا عمر مالك اتقمصت كدة ليي م علي طول كلنا بنقصف جبهتك مش حوار هو 

عمر : بس بصيغة هزاار لكن هي دبش !! و بالذات معايا اووي!! بقلك اي ي حور بقق بعد كدة كل كلامنا يكون في حدود عشنن للأسف احنا في شلة واحدة !و مش هسيبهم و لا انتي تسبيهم لكن انا و انتي بينا خط احمر !!

حور : ياريتت .. انت عارف انا اصلاا مش بطيقك ولا عمري حسيت انك ممكن تكون صحبي !!بس للأسف زي ما انت قلت كلنا في شلة واحدة !


( وتاخد حور بعضها و تمشي .. و يلف عمر برضهه و يمشي م الناحية التانية .. )


تيا : هو اي حصل تاني معلش ؟!

اروي : اتخانقوا ..

مصطفي : لا بجد في عفريت راكبهم دول ولا اي ؟!!

زياد : الله اعلم . 

اروي : بقلكوا اي طب ..

1- انا و تيا ه نروح نتقابل مع حور ممكن نشوف مالها باين حاجة مزعلاها ..

2- هتعملوا نفس الحوار مع عمر ..

تيا : اروي انا عاوزة اقولهم اوووي

اروي : تقوليلهم اي ؟؟

تيا : ع حوور 

اروي : قولي 

تيا : بصواا الصراحه اصلاا حوور معجبة ب عمر .. 

مصطفي : ايده !! هو عمر بقق ي تحب !!

اروي : بطل ي مصطفي بقق دلوقتي .. انا خلتها تقولكم عشنن تبقوا معانا في اطار الموضوع بس اوعوا لسانكوا يفلت كدة ولا كدة قدام عمر لحسن تودونا كلنا في داهية و انتوا عارفين حور !

مصطفي : عيب عليكي ي بنتي عمرك عرفتي عننا اكديه ؟!

تيا : يا ساتر ي رب !!

اروي : مصطفي !!

مصطفي : خلاص خلاص سكت

اروي : لا ماهو خلاص الهيبة راحت .. يلا بقق نروح ولا مش نااوين نروح ولا اي؟!

تيا : بس ي اروي ي حببتي بس .. يلااا باااي

التلاته : باااي


( تروح تيا تركب عربيتها و تروح ... تتطلع اوضتها جرري 🏃‍♀ .. تفتح الدولااب قدامها 100 فستان اشكال و الوان .. تحط صوابعها في شعرها و تبص ب ضيق .. )

تيا : ي ربيييي !!! انا معندييييش لبببس !!!


( و تطلع فستان ازرق قصير كت.. )

تيا : اممم حلوو بس لبسته 5 مراات !!


( ترميه وراها بدون اهتمام .! .. تطلع فستان تاني كب طويل لونه فيروزي .. )

تيا : الله الفستان اللي بحبه .. اي دهه !! ده مقطووع ! يوووه


( و ترميه جمب التاني .. تطلع فستان اسود سادة من عند الصدر فيه جليتر و هادي.. تاخده و تقف و تنفخ ب إرتياح .. )

تياا : هوووف الحمدلله يا فستاني المنقذ !


( تاخده و تحطه ع كرسي و تدخل الحمام .. ، يعدي وقت ! .. قاعدة هي و زياد ع طربيزة في مطعم شيك اوي .. )

زياد : هاا هتاكلي اي؟؟

تيا : مممم🤨 .. هاخد وجبة كفته🤭

زياد : تمم


( و يشاور ل الجارسون و يجي .. )

الجرسون : تُأمر يا فندم ..

زياد : لو سمحت 2 وجبة كفته ( و يبص ل تيا ) ااه و هتشربي ايي ؟؟

تيا : ليمون بالنعناع ..

زياد : و اتنين ليمون بالنعناع .. 

الجرسون : تأمر ب حاجة تاني يا فندم ؟؟

زياد : ميرسي ..

( يمشي الجرسون .. يقعدوا الاتنين في صمتت .. ، في مكان تاني .. يدخل راجل ملامحه جامدهه .. ع مكتب عبارة عن الوان ابيض و اسود ! .. يقف قدام طرابيزة المكتب .. ، قاعد ع الكرسي و مديه ضهره و عمال يلعب ب صوابعه .. )

........ : اي ي ماجد .. في اي؟؟

ماجد : مممم الصراحة ي بيه في اخبار عن موضوع تياا مش هتعجبك !.......... : و اي هيي !!

ماجد : احم ارتبطت حضرتك !......... : نعممممم !!!! انت مجنووون !!! انت بتقول اييي ي مااجد اعقل كلاممك !!!! .. تياااا دههه بتاعتتيي انااا و بسسس !!!! انتتت فااهم !!

ماجد : احم ماهو حضرتك ده اللي حصل ب الأمارة هي قاعده معاه في مطعم **** في وسط البلد دلوقتي 

........ : هووووووف  


( و يقوم ياخد مفااتيحه و يخرج برة المكتب يسيب ماجد واقف وحده .. )


ماجد : وربي بشتغل مع بني آدم مجنون ! .. بس اعمل ايي بس صديقي !


( و يخرج برا المكتب .. ، يعدي وقت ... قاعد ع طربيزة قريبة منهم و مراقبهم و هو ماسك فونه و بيصورهم .. كأنه مشغوول .. )


....... : انت كان اي بس اللي ظهرك يا ابن الهبلة دلوقت !


( الناحيه التانية .. )


تياا : الحمدلله .. الأكل كان حلو ي زيااد تسلملي والله

زياد : الحمدلله .. ي حببتي


( يمسك ايدها .. عينه في عنيها.. يقوم بهدوء لكن من جوااه بركاان هينفجر !.. يعدي من جمبهم بسرعه بس يخبط الطرابيزة جامد يوقع عصير الليمون ع فستان تياا .. )


تياا بشهقة : هيييييييييييء

زياد و يزعقله :انت اعمي مبتشوفش يعني 

........ : انا اسف يا آنسهه .. 


( و يبص ل زياد بقرف ... يجيب منديل مبلل يمسحلها الحته اللي اتبلت ب بطئ اوي .. )


تيا : لو سمحت انا هعملها متشغلش نفسك !!

....... : انا اسف بس انا اللي وقعتلك العصير يا ...

تيا : تيا اسمي تيا

حاتم : اتشرفت بيكي ي تياا .. و انا حاتم !

تيا : اهلاا ..


( يخلص اليوم .. صبح يوم جديد .. ،                  



الشلة متفرقين طرابيزتين ..، تيا و حور و اروي ع طرابيزة ، و زياد و عمر و مصطفي ع طربيزة تانية .. ، )


تيا : يعني عاجبك ي حور يعني نبقي قاعدين ع طرابيزتين!

حور : عاجبني ما انتوا اكيد مش هتبقوا عاوزين خناقه تانية تحصل ولا ايي؟!

اروي و تبرق ل تيا : طبعا طبعا اومااال ي حور

حور : هووووف

تيا : حور

حور : وات؟؟

تيا : سؤال واضح و صريح .. لي جريتي شكل عمر امبارح .. مع انك .. ، مع انك ...

حور : بحبه مش كدة؟؟

( تهز تيا رأسها ب ااه )


حور : اصلي الصراحه اتخنقت منه و مبقتش اطيقه ده جبلة اووي!!

اروي : عندك حق والله ي حور كلهم مش عمر بس

تيا : احييه .. اي ي اروي انتي كمان هو في حد يبقي معاه واحد زي مصطفي و يشتكي عنه !!

اروي : هو انتوا لي كلكوا فاكرين مصطفي ده الرجل التمام ال 100 100 ..، نسيتي اصلاا انه ناسي ان عيد ميلادي بكرة !!

تيا : منستش بس ده سبب تافه اوي ي اروي ما انتي لو نسيتي مش هيزعل لأنه اصلاا تايه امتي عيد ميلاده!

اروي : والله راجل تافه بس بحبه

تيا : عقبال كدة اما أتأكد من زياد ي رب🤲

اروي : ي بنتي هو بيموت في دباديبك اصلاا تتأكدي من اي بس

تيا : يما انتي ملكيش دعوة

حور : انا من رأيي لازم تتأكدي انا بقلك اهو الرجالة ملهمش اماان 

تيا : حور انتي مش مرتبطة و بتنصحي نصايح المتجوزين

حور : سوري تعمقت في عمر اوي


( يضحكوا البنات .. يبقوا الولاد باصينلهم و يبصوا ل بعض تاني .. )


عمر : قاعدين بيضحكوا اهو ولا علي بالهم اني مضايق لسة من امبارح 


( يبص مصطفي ل زياد .. و يبص ل عمر)


مصطفي : عمر انت مركز في الموضوع اوي كدة لي مش حوار هو انت قولتلها يبقي في حدود بينكوا و خلاص مبقاش في حاجة تاني تعصب 

زياد : جماعه هموت و اروح اقعد معاهم يعني انا ذنبي اي افترق عن حبيبتي في الوقت ده !


عمر : انا عاوز ابقي في الجو شوية و الحمدلله صحابي مش مخليني ابقي عميق شوية ! منكوا لله

مصطفي : طبعاا يسطط امال ازاي صحابك

عمر : ترووو 


..

عمر : طب بقولكوا ايي .. انا هقوم اجيبلي اي حاجة اشربها .. عايزين حاجة؟؟!

مصطفي : ياريت هاتلي واحد اي حاجة اشربها معااك يسطط

زياد : +1

عمر : حاضر ياكشي تعاملوني كويس و تحسوا ع دمكوا !!


( و يقوم و تيجي عينه في عين حور في لحظه .. ترتبك و تلاقيه بصلها بقرف و مشي راح يطلب الاوردر .. في نفس المكتب ، قاعد مع ماجد بيخلصوا اوراق .. )


ماجد : وو بس خلاص كدة ده كان اخر توقيع ..

حاتم : هووف طب كويس 

ماجد : طب بقولك اي ي حاتم بيه

حاتم : ايوا ي ريت تتعود ع الاسم ده ل فترة 

ماجد : بحاول اهوو حتي و احنا مع بعض لوحدينا ..

حاتم : كويس اوي ي ميجو 

ماجد : حبيبي ربنا يعزك


( " حاتم : بطل قصتنا .. عنده 31 سنه .. ملامحه قويه اوي .. بشرته خمريه و عيونه زُرق .. شعره بني ع مصفر و دقنه خفيفه و لونها بني فاتح🧡 .. جسمه بنيته جامدة اوي و طويييييل طوله حوالي 183 سم .. صحبه اوي هو ماجد .. و في اسرار عنه كتييير هتتعرف خلاص القصه ف تاابعهواا .. " )


( " ماجد : صاحب حاتم اوي .. عنده 29 سنه .. بشرته بيضا و ملامحه حلوة اوي .. شعره اسود و ناعم و عنده دقن و شنب .. عيونه اسود برضه .. فُكاهي اوي .. بيحب الضحك و الهزار .. طواله تقريباا 176 سم .. نرجع تاني .. " )

( يقوم ماجد و يقرب م الباب لسه هيخرج .. يلف و يبص ل حاتم . )

ماجد : حاتم ! هتعمل اي صح في موضوع تيااا

حاتم : خلاص فكرت و هنفذ !


( بياخد عمر الصينيه اللي عليها المشروبات بعد ما دفع الحساب .. لسه بيلف براحه يتخبط في واحدة بس الصينيه متقعش الحمدلله .. يبصلها و تبصله بضيق .. )


عمر : معلش والله اسف مأخدتش با... اي ده ؟؟! تاااني أنتتييي !!

سلمي : يووووووووه انت تاني !! بقلك اي يلا انتت لو بتتمحك فيا و تخبط فيها تلمسني يبقي لاا انت متعرفنيش !!

عمر : اولاا هعرفك منين يعني ؟!! ثانياا كلها صدف ما انا مثلاا مش كل مرة هشتري حاجة ووتبقي واقفه و اخليها تدلق عليا م انا مش عبيط !


( يمشي عمر و تقف سلمي تبصله بحزن تيجي واحدة صحبتها .. )


نورهان : اي ي سوسو

سلمي : اي

نورهان : اي ده مالك ي بت !

سلمي : زعقلي و كسفني و الصراحه عنده حق انا اساسا اللي بتمحك فيه !

نورهان : عمر مش كدة ؟؟

سلمي : اها

نورهان : ما انتي عبيطه هيجي معاكي هو لما تزعقيله ! كلام الروايات اللي بتقريها ديه هتوديكي في داهية قريب .. و انصحك انك لازم اصلاا تروحي تعتذريله و تكلميه و تتعرفوا سهلة خاالص بدل الحوار التركي اللي لسه كان من شوية ده

سلمي : يعني انا اروح اكلمه و اعتذرله ؟؟

نورهان : تروو.. و لو مكسوفه تكلميه قدام حد ابقي استنيه يبقي لوحده .. اوو ااه بكرة عيد ميلاد اروي و بما ان احنا يعتبر زمايلها هنروح و اكيد هيكون هناك كلميه

سلمي : كك 🧡 .. اوووه انا فرحانه اوي اني هروح اتكلم معاه و اتعرف عليه 🤩

نورهان : ي حببتي




Report Page