❤️

❤️


" عاشقي_الغامض "

"الجزء الاول"


" تدخل ست كبيرة في السن أوضة ديكورها بناتي .. كله pink × pink .. ، تقرب ع السرير .. بنت نايمة و شعرها متنطور في كل حتة ! .. و بؤها مفتوح ع آخره .. ، تقعد الست جمبها و تملس ع شعرها ب حنية و ب صوت هادي ، تقول : 

خيرية : تيااا .. يلا ي حببتي إصحي عشان متتأخريش ع محاضرتك في السنة الجديدة !


{ تتاوب تيا .. ، تبص ل خيرية و تبتسم }


تيا : صباح الخير يا خوختي 

خيرية : صباح النور يا قلب خوختك 🧡 .. يلا قومي ، حضرتلك الحمام عشان تاخدي دش كدة و تفوقي ل السنة الجديدة ولا اي 

تيا : تمم يا قلبي عُلم و ينفذ يا حضرة دادة خوخة 🧡


{ تقوم تيا من ع السرير و تدخل الحمام .. ، تقوم خيرية كذلك و تخرج م الأوضة و تنزل تحت .. ، تمشي ل السفرة .. " راجل كبير في السن قاعد ع كرسي السفرة الكبير .. ، و بنتين بنت صغيرة و التانية كبيرة .. " قاعدين بياكلوا .. }


خيرية : تيا خلاص بتجهز يا محمد بيه 

محمد " أبو تيا " : تسلمي يا خيرية .. تعالي يلا اقعدي إفطري معانا 

خيرية : بالهنا و الشفا ليكوا .. بس انا فطرت قبل ما أجي والله 

محمد : تمم خلاص براحتك 

لمي و بتمضغ الأكل " الأخت الصغنونة " : اي اخوخاا .. هتعملي اي ع الغدا انهاردة 

ميار " الأخت الكبيرة " : اي ابت الطفااسهه ده ! هتكون هتعمل اي يعني غير اكل 

لمي : يا ساتر يارب حد سألك يا بت انتي !!

ميار : كان نفسي يبقق لياا إخواات يحترموني

لمي بضحك : هزووووووووءااا 

تقرب تيا و بنفس النبرة ترد : تراااااتتاااراااااا

خيرية : خلااص ي بنات! مش حوار يعني .. قولولي عاوزين تاكلوا اي؟؟

تيا&ميار&لمي بصوت عالٍ : كُــــــــــــــــــــشــــــــــــــريـــــــــــــــي

تبص خيرية ل محمد و تضحك : حاضر من عيوني


( يبصوا البنات ل بعض ب فرحة .. و تقرب تيا و تقعد جمب لمي .. ، يسمعوا صوت زمارة م برا .. )

خيرية تبص ل لمي : الباص يا لمي ..

لمي : حاضر ..

( تقوم لمي و تاخد شنطتها و تسلم ع بباها و اخواتها و توصلها خيرية ل الباص .. و تقوم بعدها تيا و بؤها مليان اكل ... )


تيا و صوتها مش واضح : انا هرووح بقق الكلية ناو عشنن متأخرش..

ميار : طب ابلعي الاول يا مفجوعة

تيا و بتاخد شنطتها : ما انا ببلع اهون

ميار : يربب صبرني


( تضحكلها تيا بعد ما تبلع و تروح تسلم ع محمد و ميار و خيرية و تمشي تخرج تركب عربيتها .. و تسوق ل كليتها ..


يعدي وقت .. حرم كلية الهندسة ... ، شلة بنات و ولااد واقفين كلامهم ملياان هزار و ضحك ل الركب .. )


مصطفي و صوته مش واضح من كتر الضحك : يخربيتك يا عمر اي الضحك ده !!

عمر : طب ع فكرة الموضوع مش بيضحك خالص !!

اروي : ازااي بس يا عم مش عايزنا نضحك ازااي لما عرفنا ان واحدة ادتك ب القفا و دلقت عليك كوباية اندومي سلختك !!

عمر : نينينينيننينينينينيننينينيننيني سلختك ..

حور : خلاص يا عوووووووومااار متبقااش قموووص... فينك يا بت يا تيااا كان زمانها محفلة عليك ايي

زياد : هي اتأخرت ليي البت ده !!

عمر : ياااااه ي زيااااد يا صاحب عمري كنت عارف انك مش هتضحك عليا

زياد : يا عم اتهد بقق ما انا كنت معاك اصلاا ي اهبل

عمر : اده اده اده اده ده تصدق صح !!

مصطفي : هارسووود ع الكسفة


( و يقع مصطفي حرفياا ع الارض م كتر الضحك .. .. تقرب تيا عليهم و هي مستغربة كمية الضحك الهستيري اللي في المكان .. )


تيا : اي ا اشبااح الكلية الضحك ع اي ؟!🤨

حور : الضحك ع عووومااااار 

عمر : بطلي والنبي يا حور عووووماااار ده حساكي بتردحيلي 

حور : حاضر يبشهه تؤمر بس و مش هنفذ 

عمر : شكراا كتر خيرك 

زياد : ازيك يا تياا

تيا : بخير يا زياد 


( و تبص ل أروي بفرحة و تفهمها و تبتسم .. )

تيا : ما تحكواا بقق مالوا الوحش عمر 

حور : بصي قبل ما كنا وصلنا .. كان مع زياد في الكاڤيتريا و جايبين اندومي ع الصبح مش عارفة ازاي .. ف بيلف بالكوباية هوب يتخبط في بنت و حظه ان الكوباية تدلق كلها عليه لوحده !!.. و اللي زود الضحك البت ادته بالقفا و هزءته

تيا : يديني !!

عمر : خلاص يجماعة مش حوار هو يعني

حور : هو مش حوااار بس بنضحك يلاا فيها حاجة ده ؟!!

عمر : لا يبشهه هو حد اتكلم

حور : ايوا اتعدل ياض ل اظبطك 

اروي : هزوءاااااااااا 

تيا : تراتتتتااااتراااااااااا

زياد : يديني بجدد ع الضحك!

( مصطفي يقوم م ع الارض بالعافية )


تيا : اي ده طفطف عايش ا جماعةة

مصطفي : ايوا يحجهه بس روحت رحلة موت صغيرة قد كدهون و رجعت 

اروي : يارب تكون اتهديت

مصطفي : طبعاا يروحي ده انا مصطفي

اروي : ماهو ده اللي مخوفني

تيا : يجماعة المحاضرة !!

عمر : هوب هوب .. يلا اجروا ده لو اتأخرنا ع دكتور سامي مش هيدخلنا !!

حور : تعاالي يبني وريني بس مين ده اللي مش هيدخلنا !!

عمر : اي ده نسيت صح ده حور معانا يجماعة متخافوش

تيا : لامؤاخذة بس هو بيتهيألي حور ارجل منك ياض يا عمر !!

مصطفي و زياد يموتوا ضحك : بووووووووووم ا عووووومار

عمر : لي يدنيا تحطي ع جرحي كلونيا 

اروي : عشنن يطهر يفاشل!

( يبص عمر بحزن مصطنع و يغني .. )


عمر : بمووووووووووووت جواياااااااااااا و ببكي علي حااااااااالي و أحزااااااااني اللي جيااااااني 

تيا : صدااع من كتر الكآبة 


( و تتقدم تيا تمشي و ووراها اروي و مصطفي و زياد اللي مش مبطلين ضحك .. و واقف عمر تبصله حور .. )

حور : انشف يبطل مش من اول يوم !!

عمر : تمم يمعلم


( و يمشوا هم الاتنين مع بعض وراهم .. )


و وصلنا ل الجزء اللي بحبه

تعريف الشخصيات


" { تيا : بطلتنا القمر ..، عندها 20 سنة ، سنة تالتة كلية هندسة ، بشرتها بيضا و صافية جداا .. عيونها زيتوني ، رموشها طويلة .. و شفايفها موردة .. ، شعرها متوسط لحد نص ضهرها كدة .. لونه بني ع مصفر كدة .. و جسمها مظبوط جداا .. و طولها حوالي ١٦٣ سم .. ، اكتر واحد بتحبه هو زياد .. و نفسها تقوله انها بتحبه بس مش عارفة .. } "


" { خيرية : تبقق ربة البيت بتاع تيا ، من أيام ما كانت مامتها عايشة .. بتحب البنات جداا و بتعتبرهم زي بناتها بالظبط ..هي ست علي قد حالها جداا .. قصيرة شوية .. و وشها بشوش اوي .. و حاجات تانية هتعرفوها خلاص القصة .. ف تاابعواا } "


" { مصطفي : نتكلم بقق عن مسخرة الشلة 1 .. ..، بيحب الضحك و الهزار اووي هو و عمر الاتنين مسخرة .. نيجي بقق مواصفاته .. ، بشرته سمرا .. عيونه بني عادي .. شعره تقيل اوي و ملولو .. بيلبس نضارة كعب كوباية .. عنده دقنه منبتة ، طويل بسم الله ماشاءالله يجي كدة حوالي ١٨٥ سم .. و جسمه رفيع و لبسه شيك اوي .. هو و اروي مرتبطين .. " انا : يبختها " } "


" { أروي : بيست تياا الروح ب الرووح ..مخبئ أسرارها يعني مافيش كلام .. بشرتها بيضاا .. ، عيونها عسلي🧡 .. و محجبة 🧕 .. جسمها كيرڤي كدة .. طولها حوالي ١٦٥ سم .. قولوا انها البريد بتاع زياد و تيا .. بتحب توفق راسين في الحلال يجماعة } " 


" { عمر : مسخرة الشلة 2 .. مشهور اووي في الكلية عمتاا انه مهزء .. و متقبل هو الموضوع الحمدلله تحسوه عمرو وهبة كدة .. غير كدة انه قمور اوي .. بشرته خمرية 🧡 .. شعره بني فاتح و خفيف .. عيونه رمادي سعات بتبقق زرقا .. طوله حوالي ١٧٦ سم .. } "


" { حور : بلطجية الشلة.. انوثتها ضايعة يعيني .. بس هي شاطرة جداا في دراستها و بت جدعة جداا.. طوالها حوالي ١٦٠ سم .. و رفيعة جداا .. بس معظم جسمها عضلات .. شعرها اسود و قصير دايما هو ديل حصان بتلمه .. عيونها خضرا .. و بتحب عمر اوي بس كابتة في نفسها و للأسف مريضه سكر } "


" { زياد : دحيح الشلة .. شاطر جداا في مذاكرته ..، و بيحب تياا .. فرفوش برضهه بس عاقل .. و قمور الصراحة .. طوله حوالي ١٨٢ سم .. عيونه بني و عسلي في الشمس🧡 .. ، شعره تقيل و مفروق م الجنب و عنده شنب منبت🤭.. ، بشرته قمحاوية .. ، و شيك جداا جداا جداا جداا في لبسه  .. ، } "



يجوا كلهم داخلين من باب القاعة .. يوقفهم دكتور المحاضرة ..


دكتور سامي : هالله هالله شلة البوظان !! وحشتوني والله ليكوا وحشة!

تيا بصوت واطي : انت اوحش!

سامي : قولتي حاجة ؟!!

تيا : لا خالص مفتحتش بؤي!

سامي : مممم .. جايين متأخر لي بقق مش عارفين ان انا اللي عليكوا ؟!!

عمر : معلش ي دكتور .. وقع عليا حاجة سخنه ف اكيد وقفوا معايا لحد ما هديت !

سامي : اتسلخت يعني ؟!

حور : اسمها اتلسع ي دكتور عيب اتسلخت حضرتك ده ميصحش تقولها .. ، و انت مقامك كبير في الكلية برضه ولا اي

سامي بإحراج بسيط : احم طب يلا ادخلوا ضيعتولي نص الشرح كدة !


( يدخلوا و هم هيفطسوا ع نفسهم م الضحك ! .. 



( تعدي المحاضرة في سلاام .. .. يخرجوا يقعدوا في الكاڤيتريا كلهم ماعدا اروي و تيا .. هما الاتنين بيكونوا بيتمشوا .. )


تيا : زياد احلو اوي الفترة اللي سافر فيها !

اروي : الصراحة ايوا عندك حق .. هو احلو اصلاا اكتر ماهو حلو هيهيهيهي

تيا : يما بطلي ضحكة الرقاصة ده!

اروي : لاا

تيا : مش باليز

اروي : يخربيت فصلانك!

تيا : هيو هيو هيو 

اروي : و ده اي ده ؟!

تيا : ضحكتي 

اروي : ضحكة اي انتي بتنبحي زي الكلب كدة .. الله صحيح نسيت انكوا من نفس الفصيلة !!🤭🤭

تيا : مش حلوة ع فكرة

اروي : هههه مأخدتش رأيك


( يبصوا ل بعض بغموض .. ثواني و يرن تليفون اروي .. )


اروي : اووب ده زياد !!

تيا : طب ردي ردي بسرعة و افتحي الاسبيكر !

اروي : تمم


( و تفتح اروي المكالمة و تشغل الاسبيكر .. )


اروي : الو ..

زياد : ايوا يا اروي .. هي تيا جمبك ؟؟


( تبص اروي ل تيا تشاولها ب لاا .. )


اروي : لي هو في اي؟؟

زياد : عاوز اكلمك في حاجة ..

اروي : طيب اطلعلي برة الكاڤيتريا و هصرف تيا ..

زياد : اشطا انا خارج سلام .. 

اروي : سلاام


( تقفل اروي المكالمة و تبص ل تيا تلاقيها مصدومة .. )

اروي : توت .. يا توت !!

تيا : واات؟!

اروي : وات

تيا : انا هموت و اعرف عاوزك في اي و انا مش موجودة ؟!!

اروي : ادينا هنعرف امشي انتي بس قبل ما يجي 


تيا : تمم هرجع انا ل عندهم  

اروي : اشطاا

( تمشي تيا من طريق تاني ل الكاڤيتريا و يجي زياد من طريق تاني .. )


اروي :اي يعم الحوار اللي عاوزني فيه

زياد : تيا 

اروي : مالها؟؟

زياد : بحبها !

اروي : اوووو مااااي جاااد !!

زياد : اي؟؟

اروي : مافيش .. و اي بقق المطلوب مني

زياد : عاوزك توصليلها الموضوع ده براحة و ابقي قوليلي بقق رأيها

اروي : تمم .. بس هو انا لي حساك قافش اوي !!

زياد : مافيش بس خايف ترفضني و انا بحبها اووي يا اروي بعشق امها !


اروي : اكيد مش هتضيع الفرصة!

زياد : اي؟؟!

اروي : لا ولا حاجه .. انا اسيبك بقق او لو حابب نرجعلهم في الكاڤيتريا ..

زياد : اشطاا يلا نرجع ..


( و يرجعوا الكاڤيتريا .. تبص تيا ل اروي ب تبريقة .. ف تبصلها اروي بهدوء بمعني اصبري .. و تطلع اروي فونها و تبعت رسالة ل تيا .. )


اروي : " تيا .. زياد قالي انه بيحبك و عاوزني اوصلك المعلومة ده ! .. ي بختك ي بنت المحظوظه "


( تتبعت الرسالة و تفتح تيا الفون تلاقي اللي بعتتلها اروي تبصلها ب إستغراب و تشوف الرسالة .. و تقرأها بهدوء و انفاس متسارعة .. فجأة تقوم ب فرحة .. و تبص ل زياد .. )


تيا : زيااد !!

زياد : نعم ؟؟

تيا : انا موافقة !

زياد ب فرحة : موافقة ؟؟! موافقة !!


( يقوم هو برضهه و يجري عليها يحضنواا بعض ! .. يبص الباقي بإستغراب ماعدا أروي تبص ب فرحة .. )


مصطفي : اي ضااه هو في اييي ؟!! .. زياد و تياا ؟!

اروي : اخيراا ارتبطوا و خلصت منهم !

حور و تبص ل عمر و مياخدش باله و بصوت عالي : عقبااالنا يا ربب !

عمر : ايي مين احوور ؟؟

حور بضيق : مافيش انا مستنياه والله !


( تبص اروي ل حور بإستغراب حست بوجع جواها شافته في عيونها اللي حبت انها توقع دمعه خفيفة .. بس تمسحها حور بسرعه قبل ما حد ياخد باله .. تبعد تيا عن زياد و مركزة في عيونه اووي .. )


تيا : انا مش مصدقة بجدد !!

زياد و يمسك ايديها : مش مصدقة اي 

تيا : والله ما مصدقه ! .. يعني بجد ؟؟! هو اللي انا بحبه بيبقق دايماا هيكون بيحبني مشكدة ؟!

زياد : و انتي ازااي مش هتتحبي اصلاا 

تيا تتكسف : معرفش بقق انا مالي ب مشاعر الناس


( يبصلها زيااد اووي .. و ياخدها من ايدها يخرجوا برة الكاڤيتريا و يمشواا .. تقوم اروي من مكانها و تقعد جمب حور و تحط ايدها ع كتفها .. )


اروي : رورو ا رورو يسطاا

حور : اي ي قلبها 

اروي : مالك؟؟

حور : مافيش انا كويسة

اروي : لاا فيي

حور : ي بنتي هكدب انا يعني ؟!

اروي تمسكها من ايدها و تقومها : تعالي معايا كدة بسس ..


( و تاخدها وراها ل الحمام )


اروي : احكي ي ستي براحتك بقق محدش معانا ..

حور : احكي اي بقق ي زفتةة انتي ؟!!!

اروي : حووووور !! عاوزة تفهميني انك كنتي هتموتي و تعيطي ع اللي قالهولك عمر ؟!!!

حور : اي اللي قاله عمر يعني و هو انا مالي بيه احنا صحاب بس !

اروي : صحااب بس ؟! .. طب ابقي اكتمي في نفسك يا حور لحد ما تموتي و نرتاح منك !!


( و تمشي اروي و تسيب حور واقفة اللي خلاص مبقتش قادرة توقف الدموع اللي نازلة ورا بعضها .. واقفة اروي ورا باب الحمام شيفاها و مضايقة ع حالها اووي .. و بعدها تمشي .. ، تقابل تيا و زيااد ... قاعدين ع طوب واطي و مش مبطليين رغيي .. ، تقرب عليهم .. )


اروي : ايواا ايواا انا ابقق اللي ربطكوا ب بعض ف تمسكوا في بعض و تنسوني

تيا : انا اقدر يا روري!

اروي : طب ماادم انتي مش هتقدري عاوزاكي ..

زياد : ابقق خديها و مترجعيهاش !

اروي : براحتي ي عم انا صحبتها فكك اني اسبها لحد اخر اليوم 

زياد : اووف يعني هروح اكمل اليوم مع الشحطة مصطفي و عمر 

اروي : i'am sorry اني اسف 

تيا : سلام ي قلبي

زياد : سلاام ي روحي


( يمشي زياد و تقعد اروي مكانه و تبص ل تيا .. )

اروي : واااو لحقتوا تتأقلموا ع بعض في غضون 5 دقايق !!

تيا : طبعاا اوومال! .. كنتي عاوزة اي ي خرا .. 

اروي : حوور 

تيا : مالها حاحا قلبي

اروي : حالتها حالة وربناا

تيا : ليي مالها!!

اروي : مش طلعت بتحب عمر ؟!

تيا : ايواا ماهي قيلالي ..

اروي : الوسخه !! و متقوليش 

تيا : هيو هيو هيو .. و اعرف انه مش مهتمي بيها و انها بتعامله كأنه زميلها و بس !

اروي : ترووو اووي .. بس هي صعبت علياا مأخدتيش طبعاا بالك لما قالت عقبالنا يارب قام رد عليها قلها مين ي حور ؟!!

تيا : اخدت بالي بس كنت في عالم تاني سووري

اروي : انا لو اعرف ان زياد هيلحس مخك كدة مكنتش قولتلك حاجة !!

تيا : لااا كله الاا مكنتيش تقوليلي كنت هزعل والله !

اروي : ما تزعلي ولا تتفلقي الله !

تيا : اووه قلبي اووه

اروي : اووه تيا اووه

تيا و تقوم : القاعدة معاكي باردة اووي انا هفكني منك و اروح ل زوزتي

اروي : زوزتك !!ده انتي عمرك ما قولتيهالي مفيش غير ع بؤك ي سطاا ، ي زميلي ، ي صحبي !

تيا : سووري 


( و تمشي و تسيب اروي قاعدة بتكلم نفسها .. )


اروي : هوووف كده انا و مصطفي مرتبطيين اصلاا .. تيا و زياد ارتبطوا.. ناقص عمر و حور .. هوفقهم هم الاتنين مع بعض انشاالله

Report Page