❤️🌎

❤️🌎


الجزء التالت : من روايه ( حكايه فرح )

يارب يعجبكم...

مستنيه رأيكم..


انا : الووو

عمر : الو مين معايا

انا : انت اللي متصل

عمر : لا حضرتك اللي متصله

انا : اه بصراحه انا اللي متصله...ع العموم انا فرح الشاذلي..

عمر : (بفرحه ) ..بجد !!!

انا : اه وا￾ بجد !!! انا بس كنت متصله عايزه اقولك ع حااجه كدااا

عمر : (بفرحه غير مفهومه ) ...اه طبعااا قولي اللي انتي عاايزاه

انا : كنت عايزه اقولك ..اقصد يعني ..بص الصراحه الموضوع بإختصار....مكنش قصدي اكلمك بالاسلوب داا ف المستشفي..

عمر : لو انتي متصله عشاان تقولي كداا بسيطه..لاني اصلا مزعلتش هو كل الموضوع اني قلقاان عليكي..ونفسي اكوون

جمبك مش اكتر وا￾..انتي مش عاارفه معزتك ف قلبي قد ايه ...

انا : لو سمحت بلاش كلام ف الموضوع دااا...وياريت تكون فهمت اللي عاايزه اقولهولك ...و لو سمحت لازم اقفل

دلووقت ...سلام

عمر: لا استني لو سمحتي متقفليش ..ممكن استغل الفرصه دي واسالك سؤال بسيط...

انا : اخر سؤال وبعدين هقفل اتفضل..

عمر : انتي ليه راافضه تقربي اي حد منك...!!!؟

انا : انا حره...وبعدين مش ساألت وخلاص ..سلام بقاا ..

(ومن غير حتي م يقول سلام ..قفلت السكه ...وبعدين قولت اناا خلاص عملت اللي علياا..و رحيت ضميري.)

(وبعدين افتكرت حااجه كداا...هو ازااي سليم كاان معااه رقم عمر..وهو اصلا ميعرفهوش..طب ممكن يكوون صاحبه !!..بس

سليم عمره م قاال انه عنده صاحب اسمه عمر الخولي..و غير كدااا كماان ده سليم اكبر من (عمر) داا ب خمس سنين..ازااي

بس يكون عاارفه...وبعدين قولت خلاص بكراا هسأل سليم )

صحيت تااني يووم ...كنت عاايزه اروح الكليه بس ..كنت حااسه اني تعباانه..فقولت هاخد اجاازه النهااارده ..وأبدا انتظم من

بكرااا

وقت م صحيت لاقيتهم متجمعين علي الفطاار...

انا: صبااح الخير

بابا : كنت عاايز اصحيكي بس قولت اسيبك ناايمه احسن..

انا : ايوا فعلا..حااسه اني تعباانه شويه...وحتي مش راايحه الكليه النهاارده

(لقيت ماما دخلت ف الحواار م بينا..وكانت دي اول مره اكلمهاا بعد اللي حصل ..)

ماما : و مش رايحه الكليه النهاارده ليه ي فروحتي..!؟

انا : عاادي

ماما : في حد ميروحش الكليه و يقول عاادي

انا : اه ..انا..

ماما : خلاص ي ستي ..احناا هنستغل الفرصه دي ..و ننزل نعمل shopping..مع بعض

انا : لا اسفه تعباانه و مش هقدر..

ماما : ليه كداا ي فرح ..وحيااتي عندك..

انا : لا مش النهاارده

(و بعدين شدني صوت سليم ..هو و محمود..كانوا بيتكلمواا مع بعض ..افتكرت اني كنت عايزه اسأله ع رقم عمر )

انا : صحيح ..ي سليم كنت عاايزه اسألك سؤال كداا !!

سليم : اسألي ي حبيبتي السؤال اللي انتي عاايزه

انا : هو انت جبت رقم (عمر الخولي ) منين !!!سليم : يعني ايه مش فااهم السؤال ؟

انا : ع فكره ي سليم السؤال واضح جداا ..انت جبت الرقم منين !

سليم : طب ممكن ي فرح تسبيني بس دقيقه افتكرت مكالمه مهمه ..و هرجعلك تااني

انا : لا ي سليم قوول دلوقت قبل م تمشي

سليم : الو ...إزيك ي عمده عاامل ايه ي رااجل وااحشني وا￾..............

(سبتهم وقمت....و اديقت جدااا من تصرف سليم...وقولت ل بابا وانا قايمه لو سمحت ي بابا..خلي سليم لماا يخلص المكاالمه

يجيلي الاوضه... و دخلت اووضتي..فضلت مستنيه سليم كتير بس هو مجاش...قولت هطلع اشووفه..طلعت م الاوضه

ملقتهووش..لقيت ماما قااعده..بس مرضتش اساألهاا سليم فين...ولسه هدخل الاوضه..لقيت ماما ندهت عليااا )

ماما : فرح..

انا : نعم..ف حااجه...!!

ماما : ممكن نتكلم شوويه...

انا : لا معلش ...ممكن مش دلوقتي

ماما : لا ي فرح لو سمحتي مفيش وقت انسب من دلوقتي

انا : ( بعد تنهيده طويله..) ...اتفضلي ..

ماما : انتي ي فرح بتحسبيني ع ايه..!!!

انا : انا مش بحاسب حد لا سمح ا￾...انا كنت بقوول سيبوا كل وااحد يعيش بالطريقة اللي تريحه..مداام هي مش هتضر

حد..

ماما: مين قالك ان هي مش هتضر حد....لو انتي فااكره كداا تبقي غلطاانه وحسبااتك كلهاا غلط..انتي بضريني ي

فرح..بتحسيسيني اني عااجزه ومش عاارفه اعملك حاجه.. انا (ام) من حقي اخااف عليكي..من حقي..اتألم زيك...عمرك م

هاتحسي الاحسااس داا اللي لو كنتي ام..ي فرح..

انا : يعني انتي اديتي لنفسك الحق..انك تخاافي علياا مش كداا ...فين حقي بقاا اني اعمل اللي يريحني و ميوجعنيش..ي

ماما لو سمحتي افهميني..انا مش مستعده اني ادخل ف اي علاقه دلوقتي..نفسيا مش مستعده لكداا..وانتي كدااا بتضغطي

علياا من غير م تحسي. طب حتي اديني فرصه اخرج من التجربه القديمه اللي عاايشه معايا ف كل لحظه وكل ثاانيه..اديني

فرصه انسي..

ماما : تنسي ايه ي فرح ..الموضوع داا عداا عليه سنتين..وانتي بتقولي منستيش..

وانتي بتقولي منستيش..

انا: وا￾ لو خمسين سنه ..ولحد م امووت..هفضل فااكره..وحضرتك بتكلمي عنهاا كأنهاا حااجه عااديه ليه كدا!!..عمرك م

هاتحسي باللي جوايا ...انا قلبي فعلا مكسور..مبقتش احس ب فرح..ولا حتي بحزن..مبقااش قلبي يدق..بقي عندي كل

حااجه عااديه الحاجات اللي كانت بتفرحني زماان ..صدقيني مبقااش ليهاا اي لازمه..عايشه ف الدنيا بجسمي ..و روحي ربناا

وحده اللي يعلم بيهاا..تصدقي بإيه انا وحشتني ضحكتي اللي من قلبي..اللي كاانت كل الناس تسمع بيهاا..

وانتي جاايه تقوليلي دلوقتي ان انتي حااسه بياا تبقي غلطاانه..مفيش حد بيحس الوجع مكاان حد..

ماما : (بدمووع )...ي فرح انا مش هضغط عليكي اكتر من كدااا بس كنت بقول ممكن تدي ل (عمر) فرصه مش اكتر..يمكن

يعوضك عن اللي فاات

انا : ويمكن يطلع اسوأ من اللي فاات...مش كدا

ماما :انتي ليه بتحطي الاحتمال داا

انا : وانتي ليه حطيتي الاحتمال التحفه دااا..

ماما: كل اللي انا اقدر اقولهولك ي فرح...اني مش هدخل ف حيااتك اكتر من كداا..وهسيبك ي بنتي تكملي حيااتك بالطريقه

اللي تريحك..

انا : ياريت عشاان كل وااحد يبقي مرتااح..

(وسيبت ماما وقومت...وانا بصراحه مش مقتنعه ان هي مش هتدخل ف حيااتي تااني وهتسيبني اكمل حياتي بالطريقه

اللي تريحني بس عملت نفسي مصدقه...وانا دااخله اوضتي سمعت صوت سليم ف الاوضه...بيتكلم ف التليفون..فخبطت

عليه ....)

انا: سليم ..!

سليم : ادخل...شاور بايده اني اقعد جمبه عقبال م يخلص المكالمه اللي ف ايديه...

(اول م خلص المكالمه )انا : ايه ي استااذ سليم..مرحتش الشغل انهاارده ليه..

سليم : لا ابدااا خدت اجازه النهاارده..عشاان ورايا كذاا حااجه كداا مهمين..

انا : يلا ربناا معااك..وا￾ اسفه ي سليم اني مشغوله عنك اليومين دول اعذرني..انت عارف اللي عندي..حقك عليا انا عارفه

اني اكوون المفروض اليومين دول واقفه معاك عشاان تجهيزات فرحك( انت و فيروز..)...بس طمني وصلت لحد فين كداا !!!

سليم : لا وا￾ ي فروحه انا وفيروز عارفين اللي عندك..ومقدرين..و بالنسبة لتجهيزات الشقه والفرح احنا اهوو ف الحاجات

الاخيره ..

انا : طيب ي حبيبي ربناا معاك وانا برضو هبقي اكلم فيروز اشوفهاا لو عايزه حاجه ..(وبعدين مسكته من خدوده وفضلت

اقوله وا￾ البيت هيفضي علينا ي سولي ) مش هلاقي حد اتكلم معااه كداا..

سليم..: ي شيخه انتي عندك محمود اهووو وبابا وماما

انا :( بهزاار)..ي عم محمود ايه اللي لسه ف ابتدائي داا..انت غير ي حبيبي

(ساعتها ادركت اني لو كاان عندي اخت بنت...كاان وجودهاا فرق معااياا جدااا )

سليم : (تعبيرات وشه متغيره ) ...فرح...!

انا : نعم ف ايه ي سليم انت تعبيرات وشك قلبت جد كداا ليه ي بني..!!

سليم : هو انتي ممكن تسامحيني مهما عملت..و مهما عرفتي عني حاجه تضايقك و لا لا..!!!

أنا: اه طبعا ي سليم انت اخوياا..بس ف ايه ؟

سليم : كل حااجه ف وقتها هتبقي احسن..ممكن بلاش السؤال داا دلوقتي..!

انا : حاضر ..بس تأكد اني مش هزعل منك مهماا حصل....وصحيح مقولتليش جبت رقم عمر منين !!

سليم : يعني ايه جبته منين

انا : هو في ايه ي سليم سؤالي واضح ع فكره..

سليم : ايواا اصل أنا نسيت اقولك..لما كاانوا هنا هو و اهله انا اخدت رقمه..بس كدا

انا : وتاخد رقمه ليه..احنا كدا كدا مش هنشووفه تااني..

سليم : سبيهاا ع ا￾..

انا : افندم يعني ايه ؟￾

سليم : مفيش حاجه ي بنتي..

(وانا بتكلم انا وسليم لقيت الجرس بيرن..ف قالي قومي افتحي ي فرح..ف بصيتله باستغراب كدا لان المفروض هو الولد

وهو اللي يفتح..فقولت خلاص داا اكيد بابا اصل داا معااد رجوعه من الشغل..)

روحت فتحت الباب بس مكنش باابا..لقيت شااب وااقف ..ومااسك بوكيه ورد ف ايديه...

العامل: لو سمحتي حضرتك الانسه فرح الشاذلي!!!

انا: ايواا انا فرح ..مين حضرتك..؟

العامل: طب ممكن تمضيلي ع الوصل داا..اتفضلي الورد

انا : طيب ممكن اعرف مين اللي بااعت الورد !

العامل : وا￾ حضرتك انا معرفش ..بس هو كاان شاب ف اوائل العشرينات كدا ...مقلش اسمه..وإداانا العنووان ومشي..ممكن

حضرتك تمضي..ع الاستلام..

انا : هأخد حاجه انا مش عارفه من مين !!!

العامل: حضرتك داا مش شغلي ابداا..وبعدين الورد معاه كارت ممكن تعرفي حضرتك من الكارت مين اللي باعت الورد

أنا: (تنهيده)...ماشي هاات الوصل..

(دخلت جواا عند سليم ف الاوضه...وانا مااسكه الكارت ف ايديي...وكاان مكتووب فيه كالاتي :

اني اقدم ورد ليكي دي حااجه قليله جداا وا￾..نفسي اشوفك مبسوطه طوول الوقت..ابتسامتك دي عندي بالدنيااا....

طبعاا اول حد جه ف بالي انه بعت الورد هوو (عمر الخولي )...

سليم : ايه الورد الحلووو داا ي فروحه..ا￾ يسهلك ي عم....

انا : مش هتسألني من مين ي سليم و لا ايه !

سليم : اه صحيح من مين الورد دااا

انا : مش عاارفه ...خد الكارت اهوووسليم : اخد الكارت ..(حتي ملحقش يقراا اول كلمه)

خدي ي فرح..انا مش عاارف الكارت داا من مين علمي علمك 

انا : انت اصلا قريت ي سليم...

سليم :اه ي بنتي امال ايه بس!!!

(اخدت الورد والكاارت وقمت روحت اوضتي ....مش هنكر اناا مبسووطه قد ايه...عشاان حاجه زي دي حصلت ..انا فعلا

بقالي كتير مفرحتش كداا من قلبي..)

(بعدهاا وانا قااعده لقيت نفسي بتكلم مع نفسي..وبقوول انا بعمل ف نفسي كدااا ليه...انا ليه مش بفرح...انا ليه مش عايزه

اقرب حد مني..انا ليه منكده ع نفسي ..كنت اتمني اني ف ظروف غير الظروف بجد..كنت اتمني ميحصلش اللي حصلي..بس

اقوول ايه محدش عااجبه حاله )

(وفجأه جاات ف دمااغي فكراا كداا...فتحت الدرج..وفضلت ادور...


كتابه الكاتبه: Mariam Elhagary🤍📝


Report Page