♥️

♥️


البارت الاخير من


💙جنه الوليد💙


( الكل سقف والفرح بقا اتنين)

جنه بدموع فرح على حزن: مش مصدقه بجد ان صحاب عمري كل واحده فيهم لقيت اللى بيحبها

البنات حضنو بعض 

وفجأه سمعوا صوت ووليد ظهر

جنه بصتلو بحب وكأنها بتقولوا وحشتني

وليد مسك الميكروفون: احم اسف على التأخير

بس كنت مشغول شويه..وطبعا مبروك ل لفارس ول بسنت... ومبروك ل اخويا الصغير عمر و الدكتوره هنا

انا مش هطول فالكلام كتير بس فى كام حاجه عايز اقولها كده وقدام الناس

اول حاجه انا وليد الهوارى يمكن غني عن التعريف بس فالحقيقه محدش فيكم يعرفني كويس..انا كنت انسان تقليدي جدا ومفيش اي حاجه جديده ف حياتي كان همي شغلى وبس واني انجح وابقا ليا اسم ف كل كمان..بس نسيت حاجه مهمها..ان اعرف يعني اي فرحه وحب ومرح

لغايه م جات انسانه غيرت كل حياتي ل360 درجه

بطفولتها وعفويتها وحنيتها وكل حاجه حلوه شبها كده

الانسانه دي برغم من ان اجتماعنا سوا كان من غير تخطيي شخصى بس كان بتخطيط القدر..القدر جمعنا مع بعض ف ظروف غريبه..بس المهم اني اجتمعت بيها..وبرغم اي حاجه انا اتعلقت بيها جدا..واللى هي متعرفهوش اني وقعت ف حبها من اول نظره من اول م دخلت باب مكتبى علشان تشتغل عندي..سرحت ف عيونها الصافيه البريئه..كنت بتمنى ف وقتها ان لو اقدر اخلى العيون الزرقه دي قدام عيني ف كل لحظه و فكل ثانيه..ويوم م قررت انها تبقا مراتي وعلى اسمي كان هدفي الاول انها تبقا معايا حتي لو مش برغبتها علشان كنت عارف ان حبى ليها هيخليها تحبني..يوم ورا يوم وحسيت اني من غير حضنها مسواش ولا حاجه..وانا لو فضلت اتكلم عنها من هنا لاخر عمري مش هيوصف حبى ليها

انا جاي هنا واستغل الفرحه دي..واقولها 

تقبلى تتجوزيني من اول وجديد..؟ ( انا عايزه من دا بجد بقا)

جنه جريت ل عند وليد وحضنتو جامد

جنه بعياط: بحبك بحبك اوووي

وليد: وانا بعشقكك يبعشق الارض اللى بتمشى عليها بعدين شالها ولف بيها والكل ف انبساط والفرحه... والفرح بقا تلاته

عمر: طلعت رومنسي وانا معرفش..اهه ياخبيث

وليد بص ل جنه: رومنسي معاها بس

الكل بص لبعض وضحكوا


(بعد مده صغيره وهما مبسوطين اوووي)


وليد: احم انا محضر حاجه

جنه: اي

وليد سقف بإديه

فى شخص ظهر

وليد: انا جبت المأذون علشان يكتب كتابنها من اول وجديد

جنه بنظره حب: بحبك

وليد: مش اكتر مني

المأذون: هل تقبل الانسه جنه فضل الدين زوجه كل فالسراء والضراء فالمرض والشفاء والفقر والغنى

وليد بص ل جنه بحب: واقبل انها تاخد حياتي لو طلبت

المأذون: هل تقبلى الاستاذ وليد خالد الهواري زوج لكي السراء والضراء فالمرض والشفاء والفقر والغني

جنه بنفس النظره : اقبل

المأذون: بارك الله لكماا وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

وليد قام حضن جنه : مش مصدق وكأن اول مره اشوفك قدامي وملكي

جنه: انا مبسوطه اووووي


عمر بص لهنا وغمز: طب اي

هنا: اي

عمر: هتعرفي دلوقتي

عمر: وانا عايز اكتب كتابى دلوقتي

هنا بصدمه: نعم..؟

عمر: مش انتي من شويه وافقتي..!

هنا: بس يبني اعقل

عمر: اقولها حاجه ي وليد

وليد: على فكره احنا مخططين سوا اننا نكتب كتابنا مع بعض..وانتي وافقتي يبقا استحملى بقا

هنا: لا انا مش جاهزه

عمر: انا عايزك زي م انتي (ومسك ايدينها وقعدها جنبه)

المأذون: هل تقبلى الانسه هنا عاصم زوجه لك فالسراء والضراء فالمرض والشفاء فال..

عمر: اقبل واقبل اي حاجه علشان عيونها

المأذون: هل تقبلى الاستاذ عمر الهواري زوج ليكي فالسراء والضراء فالمرض والشفاء..فالغني والفقر

هنا بصت ل عمر وهو هز راسه 

هنا ابتسمت: اقبل 

المأذون: بارك الله لكماا وبارك عليكما وجمع بينكما في خير


عمر وقف وحضن هنا: اخيرا قدرت احضنك..بجد محتاج الحضن دا من اول يوم شوفتك بحبك

هنا: وانا كمان بحبك اووي


( هي جات على فارس يلا هخليه يتجوز بسنت)


عمر: انت يلا

فارس: اي 

عمر: مش هتحصلنا

فارس: مش فاهم

وليد: يعني كلنا اتجوزنا مفضلش غيرك

فارس بص لبسنت كأنه بيقول يلا نتجوز: لما تكون جاهزه

جنه ل بسنت: متقولى كلمه بقا دا حتي كل دا عاملو علشانك

 بسنت بصت ل فارس: احم انا جاهزه من زمان

 ‏فارس بفرحه: بجد...خد ايدها وراحو للمأذون. 

 ‏

 ‏( متبعتوا المأذون دا لينا شويه يمكن هو اللى يجيب الحظ ل شلتي الحزينه دي) 


المأذون: هل تقبلى الانسه بسنت عزت زوجه لك فالسراء والضراء فالمرض والشفاء فالفقر والغني

فارس: اقبل دا انا مستني اللحظه دي من زمان

المأذون: هل تقبلى الاستاذ فارس فضل الدين زوج ليكي فالسراء والضراء فالمرض والشفاء..فالغني والفقر 

بسنت ابتسمت: اقبل 

المأذون: بارك الله لكماا وبارك عليكما وجمع بينكما في خير


( الكل فرح ان كل واحد فيهم لاقي حبيبتو والفرح عدا بكل حب )


وليد: خدوا كل واحد فيكم مفتاح لل سويد بتاعو

عمر: تسلم يابرنس اسيبكم انا واخد هنا وطلع

فارس: يلا واخد بسنت وطلع

وليد بص ل جنه: واحنا كمان يلا واخد جنه وطلع

( دا انا مفيش حتي كتكوت يجرى ورايا معبرني يلا حظوظ)


ف سويد عمر

عمر: بجد انتي ف حضني دلوقتي انا مش مصدق ان انا اقدر احضنك واشيلك والف بيكي وتنامي ف حضني واصحي الاقيكي قدامي كل يوم

هنا بكسوف: وانا يحبيبي مش مصدقه

عمر: اي حبيببك..؟

هنا: اه طبعا حبيبي وجوزي 

عمر: انتي اللى جبتيه لنفسك بقا

( وراحلوا ل عالمهم الخاص)


ف سويد فارس

فارس: مبروك يا اغلى م ليا

بسنت بكسوف: بحبك

فارس: اخيرا سمعتهااا

( وراحوا ل عالمهم الخاص)


في سويد العشاق بقاا

وليد: بحبك

جنه: وانا كمان اووي...مكنتش متخيله ان هبقا ف حضنك بعد كل اللى حصل..انا حبيتك يمكن من اول مره شوفتك فيها بس معرفتش اميز حبي ليك..وفالوقت دا دخل حسام حياتي وانا قولت اجرب حظى معاه..مكنتش اعرف ان هيحلصي كده بسببه..بس تعرف يمكن دا احسن قرار اخدته علشان بسببه انت دلوقتي جنبى وفحضنى وبقيت جوزى وانا مراتك..بس ممكن توعدني متزعلنيش..؟

وليد بحب: ولا عمري هخليكي تندمي ولا ف ويوم هزعلك انا هبقي خدام ..واللى عايزاه هتلاقيه يوصلك من قبل م تقوليه..انا م صدقت ان لقيتك ولقيت نفسى معاكي بحبك

( ودخلوا ف عالمهم الخاص)


:::::::::::::::::::: اشرقت الشمس معلنه يوم جديد


وليد: صباح الخير

جنه بكسوف وخبت وشها ف حضن وليد: صباح النور

وليد: دلوقتي رسمى بقيتى مراتي انا مدام وليد خالد الهواري

جنه: بحبك

وليد: بعشقكك


( بعد سنه). إسراء عبدالدايم 

الدكتور: مبروك المدام جابت تؤام زي القمر ولد وبنت

وليد: المهم جنه هي كويسه..؟

الدكتور: اه الحمدلله شويه وهتفوق من البنج عند اذنكم

عمر: مبروك يا صاحبي

فارس: مبروك يتربى ف عزكم

وليد: الله يابارك فيكم عقبال م بسنت تقوم بالسلامه

فارس: يارب 

جنه فاقف

وليد: حمدالله على السلامه ياحببتي

جنه: فين ولادي يوسف و زينه

وليد: اهم جنب قمر زيك

جنه بحب: لاء دول شبهك

وليد: ماشي يستى مش هنختلف

عمر: هو بسببكم انا بقيت عمو دلوقتي كبرتوني بدري بدري

جنه ضحكت: فدايا على فكره

عمر: طبعا

وليد: بس ياخوفي يطلعوا ل عمهم

عمر بغرور: هه دول اكيد هيطلوا زي اصلا

وليد: لا يعم انا مستغني عن خدماتك يبقا ربى ابن فارس

فارس: لا ولا انا مستغني عن ابني دا انا حتي لسه مشوفتهوش

عمر: والله لدرجاتي انا تربيتي وحشه ماشي يعم فارس ووليد

هنا: على فكره انا عايزه ابني يطلع ل ابوه قمر كده 

عمر: ان شاء الله يقلبى

هنا: هما بس كام شهر وهيبقا بابا

عمر: مش فاهم

بسنت: هو اي اللى مش فاهم.. مبروك هنا حامل

عمر بصدمه: بجد..! احلفى انا هبقا بابا.! لالا اكيد بتهزري

هنا بحب: والله م بهزر اهو احنا فيها تعلى نروح للدكتور

عمر حضن هنا ولف بها: مبروووووك

هنا: يبني كلهم حواليا

عمر: مبسوووط اووي.. بقولك اي يا وليد انا حبيت عيالك خلاص..وشهم حلو عليا

وليد: لا متحبهمش خليك ف عيالك

عمر: ماشى يعم سلام انا..واخد هنا وروح بيها علشان يحتفلوا



( بعد مرور خمس سنين)


( يوسف و زينه كبروا..وفارس و بسنت جابو بنت زي القمر اسمها لين و عمر وهنا جابو توأم جنات و زين)


ف فيلا وليد و جنه


يوسف: يا جنه ياجنه

جنه: في اي يبني

يوسف: شوفى بنتك زينه قاعده على رجل بابا

جنه بغيره: انت متأكد

يوسف: ايوه

جنه راحه ل وليد

جنه: احم

زينه: مش هبعد عن رجل بابي

وليد: جدعه يقلب بابي

جنه: يلا يبت قومي من هنا

زينه:تؤ

جنه: لو متحركتيش من مكانك مفيش شكولاته لمده اسبوع

زينه: لااااء بابي هايجبلى اممم

جنه بصت ل وليد ومشيت

وليد: كده زعلتي مامي

زينه: دي بتغيى عليك مني دي اصغر مني سيبك منها

وليد: عيب دي مامي يلا روحي اتعذريلها

زينه: يوووه طيب

وليد: شطوره

زينه: اسفه يامامي

جنه: لا مش عايزه اكلمك

يوسف: احسن

زينه: اسكوت انت يرخم

جنه: هتتخانقوا قدامي كمان دا انا معرفتش اربى بقا

زينه و يوسف: اسفين يا مامي

جنه بابتسامه: انتو روح قلب مامي 

وليد: يلا بقا روحوا العبوا

زينه: حاضر

يوسف: خلي بالك منها دي بتعيط بسرعه ها باي

وليد ضحك: حتي عيالك عارفينك

جنه بقمصه: ماشى

وليد خدها ف حضنه: مال القمر زعلان لي

جنه: مفيش

وليد: طب بحبك

جنه ابتسمت: وانا كمان




( وانتهت روايه *جنه الوليد*.. وفى لقاء اخر علي خير) 


بقلمي: إسراء عبدالدايم 💗





تمت بحمد الله ♥️

Report Page